fredag 6 september 2013

Soma Move - en svettig historia!

Soma Move
Bild från www.sats.se
Jag skulle köra min Bodypump på SATS Marievik när en kompis kom ut från Soma Move och klappade mig på axeln och berättade att "Det här måste du prova".

Hon bestämde sig spontant för att köra Bodypumpen vilket var jättekul för man blev lite extra motiverad men jag kunde inte släppa kommentaren om Soma Move.

Bokade klassen veckan därpå och undrade vad det var. Jag hann inte kolla upp klassen så mycket men på beskrivningen så liknade det Bodybalance men lite tuffare. 

Passar ju perfekt med en bra, enkel liten uppvärming före Bodypumpen. Det är ju bra att värma upp före den riktiga träningen eller hur?

Klassen ska börja och min kompis är där. Hon är en mammaledig instruktör och behöver komma i form igen(eller hur). Hon klämmer in sig mellan mig och en annan kille och verkar laddad.

Klassen drar igång....

*** Some Moves - en beskrivning ***

SATS hemsida kan man läsa att: "Soma Move bjuder på styrka och kondition såväl som rörlighet, spänst och balans".

Nu vet vi ju vad det handlar om... eller? Jag ska försöka förklara... 

Vi börjar med en lätt uppvärmning följt utav 3-5 övningar som varvas. Första set:et om du så vill går långsamt så att nybörjare kan se hur övningen ska utföras, sedan poängterar instruktören att man kan köra i det tempo man själv vill och att man inte behöver följa musikens tempo på något sätt. 

Det här låter väl bra tycker jag och vi kommer igång under kontrollerade former. 
I början är det lätta övningar där man går ner i någon som liknar utfall och man roterar överkroppen och sträcker ut armarna. 

Jag märker snabbt att vi oftare och oftare hamnar i Plankan, i armhävningsliknande positioner, på händer och fötter men hur som helst nära golvet och fortsätter att vrida och rotera kroppen och utför burpeesliknande grodhopp. Hm, var det Lejonet det kallades? 

Vid något tillfälle roterar vi kroppen från Plankan till en slutposition där vi står i brygga med magen och blicken upp mot taket. 

Det går snabbare och snabbare och vi kombinerar nya rörelsemönster och övningar och jag börjar bli flåsig. Min kompis kör i ett för mig våldsamt tempo. Jag sliter som ett djur och höjer tempot men inser att jag aldrig kommer upp i hennes tempo och försöker inte följa.

Trots det höga tempot så kommer några obligatoriska kommentarer från henne. "Du gör fel, du ska göra så här". Som alltid så är jag tacksam då hon alltid vill hjälpa mig att utvecklas.

Passet tar slut och jag tittar på min matta som är helt dyngsur av svett. Enda trösten är att kompisen är lika svettig men hon ler och säger "Visst var det jobbigt?". 

Det är bara för mig att hålla med... det här var riktigt jobbigt och faktiskt riktigt roligt! Jag kommer säkert att prova på Soma Move igen :)

Vill du veta mer?