fredag 23 november 2012

GRIT Strength - blod, svett och tårar!

GRIT Strength
Tänk dig 30 minuter högintensiv styrketräning som får dig att bli totalt utmattad och smått illamående.

Ser du det framför dig? Bra för det är det närmaste jag kommer en kort beskrivning av GRIT Strength!

När en fågel viskade i mitt öra att man skulle ha ett GRIT-Event eller en GRIT-kväll så tände jag till direkt. Det måste ju bara testas!

Jag tränar styrketräning, kör regelbundet grupp-pass som Bodypump, Bodycombat, BodyBalance, SATS Cycling, SATS Core, TdF Cycling, Sh'bam och har provat SATS Energy men kände att det var dax för att prova någonting nytt så det här kom perfekt.

Mina första intryck fick jag via instruktörer som gått utbildningen och vet vad de pratar om. Adam kommenterade så här:"De jobbigaste 30 minuterna han provat på".  Micaela gick samma utbildning och berättade:"Aldrig har jag känt mig så utmattad, men ändå så lycklig". Lägga in i ekvationen att de fick köra passet ett antal gånger under en helg. Jag blir imponerad då det ju måste vara otroligt jobbigt!

* * *  I N S T R U K T I O N E R N A * * *

Har en seg Onsdag men laddar om till Torsdagen. Mina känslor? Förväntansfull men samtidigt lite spänd... eller är jag lite nervös?

Adam kommer dit och ger instruktioner: "Hämta en bräda och placera brädorna i en halvmåne runt mig och kom närmare.  Det måste finnas plats för Burpies!". 

De flesta är osäkra på hur mycket viktskivor man ska använda och han svarar: "Ta 50% av er kroppsvikt när vi belastar benen och 30% av kroppsvikten när vi använder armarna, tex vid bicepscurls, bänkpress och militarpressar."

Hm, det blir 46 kilo respektive 30-31 kilo. Det känns tungt, framför allt för mina ben som är min akilleshäl men vi provar. Det handlar ju om att utmana sig själv.

Någon säger är: "Det innebär ju att jag ska ha xx kilo och det måste ju vara för mycket?" men Adam är stentuff på den här punkten.

Jag måste hålla med honom. GRIT handlar om att utmana sig själv och tänja sina gränser och alla som har anmält sig till denna engångshändelse vet ju det och är man 1 av 15 som får möjligheten att delta så är det bara att bita ihop om man ska vara där. 

Hårt? Det tycker jag inte... jag är säker på att det fanns andra som inte kom med som mer än gärna hade ställt upp och pressat sig själv till utmattning!

Innan vi börjar så samlas vi i en klunga och placerar nävarna i mitten, tittar på varandra och skriker GRIT! Teambuilding på hög nivå!

* * *  P A S S E T * * *

Adam är mycket tydlig med att det här inte är Bodypump. Här har vi mycket tyngre belastning på stången, vi har inga som helst pauser och det är hög intensitet. 

Det handlar om att utför varje moment till utmattning. Orkar du göra 12 reps istället för 16 och blir helt slut? Inga problem, kör så många reps du hinner och orkar tills det är dags att byta övning.

Kommer inte ihåg upplägget i detalj** men vi inleder med knäböj och mina 40+ kg är tunga men det fungerar. Vi varvar med tricepsarmhävningar mot bänken och använder brädan för att göra upphopp. Brädan på längden, fötterna bredvid på varje sida, hoppar upp på bänken, gör ett upphopp, landar på golvet. Vi utför även utfall med viktskiva. Vid utfallet så pressar vi upp viktskivan mot taket.

Vi laddar på för biceps mm så jag lägger på mina 30 kg. Vi nöter på med bicepscurlsen, går ner och utför bänkpressen samt gör militärpressar.
Jag är stark i överkroppen men på slutet är det riktigt jobbigt. Hade man inte hjälpt till med benen för att få kraft uppåt så hade det nog blivit riktigt knepigt.

Armhävningar och burpies, allt i ett superhögt tempo och jag är riktigt riktigt trött nu. Adam signalerar att vi nästan är klara och det är tur. De sista repsen på våra Burpies... ja... jag förstår nästan inte hur man ska orka med dem. Det var inget skämt att man kanske skulle må illa. Det gör jag faktiskt även om det inte är någon risk för att det ska ske en olycka.

Passet tar slut och jag befinner mig på mina knän, supersvettig med dimmig blick mot taket. Andhämtningen är minst sagt tung.

** Lägger här till hela schemat i efterhand. Tack för informationen Adam!
Uppvärmning: Knäböj och Utfall med viktskiva
Knäböj med stång, plyo sumo squat jumps
Bänkpress och Powerpress
Bicepscurl och Triceps push mot bänk
Utfall med viktskiva, Utfallshopp och Burpies
Sidocrunch och Plankan

* * *  S U M M E R I N G E N * * *

Jag älskade det här! Fullt ös med hög intensitet och massor på skivstången och ingen vila. Man är helt i Instruktörens våld och det är omöjligt att smita undan. Kör så mycket du orkar helt enkelt. Målet kanske är 16 reps men orkar du 14 så är det kanon!

Man ska kanske inte köra GRIT Strength varje dag och inte i kombination med för mycket annat. Träna smart, fyll på med energi och tillåt dig att vila!

Tack till Adam för ett superbra pass och tack till Camilla som gjorde det möjligt!

Läs även: GRIT Strength - Push yourself to the limit!


Vill du veta mer?