måndag 10 december 2012

SATSCorePulse - Äntligen testad !

SATSCorePulse
Micaela som är en grym Bodypump instruktör började hålla i SATSCorePulseSATS Tule för ett tag sedan och jag lovade direkt att jag skulle hälsa på.

Som det lätt blir så höll jag på att missa tåget. Det är så många andra pass man går på så...

Hur som helst så hintade hon om att det bara var två tillfällen kvar innan Jul så jag bokade direkt följande måndagkväll. 

Det blir måndag... Bodypump 84 under lunchen. Som vanligt ett stenhårt pass så jag var lite fundersam över hur mycket ork jag skulle ha kvar till passet men litade(helt korrekt visade det sig) på min återhämtningsfömåga.

Kommer dit i god tid och kollade in nya gymmet. Hade aldrig varit där förut så det var kul att besöka ett nytt gym. SATS Tule är lite större än SATS Marievik och jag gillade stället. Lagom stort, många löpband och maskiner och det verkar snyggt och prydligt.

Efter ett tag dyker Micaela upp och hon ser glad ut över att jag höll löftet. Vi går in i gruppträningssalen och plockar fram vippbrädan samt pratar lite.

* * * SATSCorePulse - En beskrivning * * *

SatsCorePulse är en blandning av konditions- och styrketräning i kombination med balans- och stabilitetsträning.

Den enda utrustning du behöver är en Core/Balansbräda(se bilden längst upp) samt en matta.

Beroende på hur tung du är så kan du justera brädans gungningar i sidled. Jag väger över 90 kg så jag trycker in reglaget så långt jag kan mot mitten av brädan så att den blir stum eller har mera motstånd om du så vill.

Vad är det för övningar vi gör? Till att börja med så kan jag nämna att vi börjar med uppvärmning och avslutar med stretch, precis som vi gör när vi utövar Bodypump eller annat. det gäller ju att förbereda kroppen på ett bra sätt.

Jag kommer inte ihåg den exakta ordningen så här kommer de i punktform:
  • Stå brett isär på brädan och gå/trampa på brädan som naturligtvis gungar vid varje steg.
  • Båda fötterna brett på brädan och sträck både dig och armarna uppåt och utför sedan djup knäböj(repetera).
  • Utfall med ena foten på brädan i mitten.
  • Diagonala utfall först med ena foten till höger och sedan till vänster på brädan.
  • Börja på golvet, upp på brädan med vänstra foten till höger på brädan och utför en fotbollsspark eller indianhopp, sedan är det dags för vänstra sidan.
  • Stå och balansera på ett ben till höger och gör knäböj sedan motsvarande till vänster.
  • Hoppa över brädan från vänster till höger. Inled med vänster fot i golvet, höger på brädan. Hoppa över brädan och landa med höger på golvet och vänster på brädan. Kliv bakom brädan, kliv fram och gör åt andra hållet. Repetera!
  • Stå med vänster sida mot brädans långsida och ha vänster fot på brädan, höger i golvet. Hoppa och rotera kroppen 180 grader och landa nu med höger sida mot brädan och vänster fot i golvet, höger på brädan vid landningen. Upprepa fram och tillbaka. Jobbigt!
  • Armhävningar mot brädan där vi varierar brett grepp och smalt grepp för triceps.
  • Liggandes med magen mot brädan och utför rygglyft samt ben lyft.
  • Sittandes på brädan något bakåtlutad och utför något som liknar cykling. Benen uppdragna mot brösten, höger fot/ben fram sedan vänster. Armarna hänger diagonalt med i rörelsen. Magen/Core spänd hela tiden. 
Det fanns flera övningar men försöker beskriva ett axplock här. Jag är fullt medveten om att man skulle behöva bilder eller filma för att man ska förstå vissa övningar men vem vet... det kanske kommer senare!

Det var kul att testa på hur som helst !

Vill du veta mer?