söndag 16 december 2012

Ingen tid för träning? Här kommer några bra tips!

Träningsredskap för hemmagymmet
Hämta på dagis? Vågar inte fråga hur maskinerna fungerar? Gillar inte att träna med en massa okända människor?

Det finns många anledningar till att förhala och inte gå till gymmet och den kanske vanligaste ursäkten är att "Jag har inte tid!"

"Jag har inte tid" är den absolut sämsta ursäkten som finns. Det finns alltid tid! Visst, du kanske inte kan gå 5 gånger i veckan men du kan alltid planera in någon form av träning någon gång under veckan!

Okej, vi säger att du inte kan eller vill gå till gymmet men då tar vi fram Plan B. Träna hemma!

Du behöver inte skaffa ett hemmagym för stora pengar. Börja i liten skala... skaffa en viktskiva som du kan använda.

På bilden så ser du vad jag har hemma. Tre stycken Kettlebells i 8 kg, 12 kg och 16 kg, en 10 kg och en 5 kg gummerad viktplatta, en Ab roller och en golvmatta som är lätt att pussla ihop och stuva undan.

Vad kan du göra med de här då? Jag har en favoritövning på gymmet där jag använder EZ-stången och gör drag till hakan med smalt grepp men det går riktigt bra med en tung Kettlebell. Det är hur som helst en bra övning för axlarna, trapezius, rotatorkuffen(skuldrorna) men även biceps och delar av underarmarna.

Jag blandar friskt här med benämningar som jag tror att de flesta förstår och ber om ursäkt för mixen.

Jag använder en något lättare Kettlebell för att utföra en Bicepscurl. Håll i din kettlebell och utför en curl men håll inte krampaktigt i den utan låt den glida smidigt i handflatan under rörelsen uppåt. Mycket skonsamt för handleden och det tar riktigt bra!

Använd samma Kettlebell för att utför en militärpress. Jag börjar med Kettlebell i axelhöjd och pressar den uppåt tills att armen är rak och sänker den igen med kontroll. Du kan variera men jag brukar var explosiv uppåt, stanna någon sekund i toppläget och hålla emot på vägen ner. Jag skapar stabilitet i överkroppen genom att hålla andra handen i sidan/midja med ett fast grepp.

De gummerade viktskivorna kan användas på flera sätt. Varför inte en Tricepspress? Håll viktskivan på raka armar ovanför huvudet och för kontrollerat och långsamt ner viktskivan bakom nacken. Pressa upp den igen till raka armar. Repetera...

Ett annat användningsområdet är magen. Jag brukar utföra en crunch med viktskiva för att öka belastningen. Du kan även använda den för att utföra en liggande bålrotation!

Ab rollern kan du ju också använda för att träna magen....

Det här var bara några exempel men som du förstår så behöver det inte vara krånglig, det behöver inte kosta stora pengar och det behöver inte ta så mycket av din tid!

Lycka till!


Läs även: Större muskler? Det räcker inte med bara Bodypump!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar