tisdag 27 november 2012

Bodypump 84 - ALLT om den NYA releasen !!!

Bodypump 84
När man filmade in Bodypump 84 så hörde jag direkt rykten om att den var mycket bättre än BP83 så mina förväntningar var enormt höga och nu har jag äntligen kört den några gånger och kan dela med mig av mina intryck.

Bodypump 83 kommer att gå till historien som någon av en mellanakt för mig. Det fanns få överraskningar och musiken hade ingen låt som stack ut! Kör man för övrigt Summer of '69 igen inom en snar framtid så vet jag inte vad jag gör...

Nog om det, över till 84:an...

Kommentarer:
1. Uppvärmningen - Lägg på lagom med vikt. Inte för mycket. Är du nybörjare så lägg max på 5kg x 2. Är du erfaren så kan du ju alltid slänga på 1:orna. Inga konstigheter... det handlar om att förbereda musklerna för belastningen med utfall, knäböj, bicepscurls mm.
2. Ben/säte - Den här releasen inleder med utfall vilket är ovanligt. knäböjen med stång finns ju där men den rejält tunga avslutningen i 83:an där man nöter i källaren har försvunnit på gott och ont. 84:an är lättare!
3. Bröst - Låter det bekant att det är dags för Bänkpress? Det här blir tjatigt men många har fortfarande problem med rätt kontakt i bröstmusklerna och nej vi kan inte lägga upp fötterna på brädan eller använda andra trix för brädan är helt enkelt för liten. Men gör jag då? Vad gör jag för fel? Har du ett brett grepp? Försök få rätt nyp mellan skuldrorna och pressa, pressa och pressa!
4. Rygg - Denna underbara del av BP:n! Lägg på rejält med vikt! Marklyft som vanligt men i denna release så utför vi breda stående rodd samt de underbara frivändningarna. Se till att lyfta stången nära kroppen och låt armbågarna gå utåt.
5. Triceps - Adam är på direkt här och uppmanar oss att behålla Ryggvikten till Tricepsen. Varför? Jo, för i denna Release så nöter vi smala tricepspress på bänken för hela slanten och du är mycket starkare och orkar mera än vanligt. Adam utmanade mig så vi körde 30 kg här. Rejält jobbigt för mig! Vi avslutar med kickbacks med ett knä i golvet.
6. Biceps - Du älskade Biceps... jobbigare än 83:an tycker jag. Kör med 5:orna och 2,5:orna under hela övningen. Bicepscurls naturligtvis där vi ibland kör hela och ibland halvor eller en kombination. En frivillig vila på slutet. Dags att ta bort eller lägga till något kilo kanske? OBS !!! Här är det meningen att vi ska använda hantlar för tex hammercurls men vi kör med stång. Hantelbrist???
7. Utfall(Ben/säte mm) - Vi börjar med utfallen... hela vägen ner... nöta i källaren. Vi avslutar med upphopp. Benen får inte lida lika mycket i denna Release(tycker jag).
8. Axlar - Oj, axlarna får verkligen sitt! Vi börjar med armhävning och går över till hantlarna. Vi lyfter utåt som vanligt och Rotator med Pec dec är tillbaka på menyn. Vi nöter på och trots att jag är stark i axlarna så har jag mycket svårt att uföra de sista med bra teknik.
9. Mage - Blev inte alls slut i magen när det var klart. Kortare än vanligt? Lite osäker...
10. Nedvarvning/stretch.

Sammanfattning: Det här gillade jag. Benen får en lättare uppgift men resten av kroppen får slita hårt. Favoritövning? Hm, Gillade verkligen Triccarna... att få chansen att lägga på tungt och bara nöta på.
Favoritlåt? Crazy som spelas till Bicepsen är ju lite speciell men det fungerar.

Vad tycker du om BP84? Favoritlåt och varför???

BODYPUMP 84
Track 1: Let's Go (Lock Jaw)
Track 2: Turning Tables (Element Depot)
Track 3: Welcome To The Jungle (Guiltless United)
Track 4: Because The Night (Cascada)
Track 5: Scream (Usher)
Track 6: Crazy (Klaypex)
Track 7: Where Have You Been (Reality Hero)
Track 8: Welcome To The Club 2011 - Discotronic Radio Edit (Manian)
Track 9: Whistle (Flo Rida)
Track 10: Lullaby (Nickelback)

Alternativa låtar:
Track 5: Shut Up & Kiss Me (Reece Mastin)
Track 9: Last Time (Labrinth)



11 kommentarer:

  1. OKEJ jag har en kommentar om 84:an. Körde nu bicepsen med hantlar och ÄR du stark i biccarna och ditt gym bara har 5kg som tyngsta alternativ, välj skivstången och ladda på som du brukar! Jag var inte halvtrött i biceps efteråt med 5:orna....

    SvaraRadera
  2. Jag gillar 84an skarpt! Låt nr 3 är favorit, gamla minnen till den låten och passar såå bra till bänkpress tycker jag. Får nästan ståpäls. Låt nr 4 gillar jag också. Rygg är ju bästa delen nästan jämt i bp :-)
    Soff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med. Rygg är alltid fantastiskt! :-)

      Radera
  3. Sådär ja, då har man kört 84:an hela tre gånger och jag måste säga att jag gillar den skarpt. Väldigt bra koreografi till härlig musik som får mig på topphumör. Lite om de olika övningarna:

    De båda benövningarna är ju som du nämnde Chrille lättare än 83:an och det gillar jag för då får jag känna mig starkare :) eftersom jag kämpar med en knäskada sen länge. Sedan oktober har jag i alla fall lagt på 10-orna och det är inga problem i den här releasen. Skönt att börja med utfallen i den andra benlåten, ger lite variation.

    Bröst är det enda jag har ngt negativt att säga om i 84:an, jag får helt enkelt inte till det med musiken. Ja, ja, nu är det många som blir upprörda... Inget ont om Gun´s n Roses, men koreografin synkar inte riktigt med musiktakten vilket gör att man inte får lika skön känsla tycker jag. Annars gillar jag bröst bra, börjar äntligen få till tekniken och känner att jag snart öka från mina 7,5:or...

    Rygg är alltid en favorit för här är jag stark och 84:an är helt klart lättare än 83:an. I början tyckte jag den breda rodden var jobbig för underarmarna men nu börjar det bli dags att öka på ett kilo!

    Triceps. Riktigt skoj koreografi där man utnyttjar Ushers låt bra(för det är det väl?) Ja, vi fick ju tipset av en viss Adam att köra samma vikt som på rygg. Knappast något för mig i alla fall:) Gjorde ett försök med 10:orna men fick ta av efter halva tiden, kör nu 7,5:or. Gillar avslutningen med hantel.

    Biceps tycker jag är riktigt kul med crazy låt. Skönt att använda hantlarna för omväxlings skull, men jag önskar att det fanns 4,5kg eftersom 4:orna är för lätta och 5:orna för tunga... Får börja tungt och byta helt enkelt.

    Axlar, say no more... Vet inte vad det är som är så tungt, men riktigt jobbigt är det. Har fått minska både på stången och hantlarna och mina pec decs är trots det inte specieltt vackra:) Annars en härlig kombination av armhävningar, hantlar och stång.

    Mage gillar jag alltid. Den här gången har man lyckats få den tuffare än tidigare tycker jag. Gillar situpsen med vridna ben. Och avslutningen med vandringen upp och ned från plankan är grymt jobbig. Ligger flämtande på mattan när vi är klara...:)

    Hur som helst en riktigt härlig release som jag inte kommer att tröttna på i första taget!

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenis!
      Det här gillar jag. En lång utförlig feedback från någon som jag vet är en Bodypump veteran!

      Håller med om det du skriver från början till slut. Japp, lättare för benen. HÅller även med om låten till Bröst. Mycket knepig låt där det är svårt att veta när man ska börja/sluta med rörelserna. INTE BRA !

      Ryggen är ju en klar favorit! Otroligt kul att du tänker lägga på mera vikt. I like it!

      Triceps är fantastisk! Bara att lägga på tungt och köra hårt. Nice!

      Biceps... lite splittrad här. Det finns inte hantlar som ät tunga nog. Jag börjar med hantlar och avslutar med tung skivstång. Förstår ditt problem som hamnar mellan två vikter. Du är starkare än du tror så jag tycker att du ska ta 5:orna och se hur det går! Du kan ju alltid byta till 4:orna...

      Axlarna är tokjobbiga men det beror nog mesta på BP84:ans upplägg... man är trött pga tidigare övningar.

      Men vi ger inte upp eller hur? Vi lägger på vikter och kör in i kaklet!

      Radera
  4. ...och idag lyckades jag ju med femmans hantel på biceps;-)
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger bara... "I told you so!" Du ökade ju på en hel del annat också, eller hur? STARKT !!!

      Radera
  5. Hej!
    Var ett tag sen jag tittade in här. Vi kör med plattor i händerna på bicepsövningarna. Inte stång.. hantlar åt dom som tycker det känns konstigt. För när vi lyfter upp armarna vill vi vinkla utåt som att vi håller i tallrikar som ska serveras. Har ni inget sånt? Gillar även den låten till biceps :)
    Fortfarande jobbigt med bänkpress och armhävningar, men jag jag börjar få in snitsen litegrann, vilken tid det tar. Kanske borde be instruktören om extra hjälp :)
    Jag saknar mer vanliga situps på magdelen.
    Jag kan absolut inte köra tungt alls på triceps. Kanske fel teknik där med.
    Gillar de dynamiska hoppen på bendelen så man får ta ut sig ordentligt i konditionen :)
    Kul att läsa din summering! >Nu inväntar vi nästa release :D

    Mvh Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jo, jag undrade var du hade tagit vägen ;)

      Vi uppmanas att använda hantlar till biccarna men visst, det går ju att använda viktskivor MEN det tar ju tid att ta av skivorna från stången. Har ni så många extraskivor eller tillåter instruktören er att "smygvila"? ;)

      För mig så blir det för lätt med hantlarna då det tyngsta vi har är 5 kilo så jag börjar med dessa och byter till stången den sista tredjedelen.

      Triccarna är roliga. Där behåller jag vikten från ryggövningen vilket gör att det blir riktigt jobbigt men det går "precis".

      Teknikproblem? Håller du ett smalt grepp och kör rakt ner? Håll in armarna mot sidan och tappa inte armbågarna utåt. Armarna ska snudda sidan av kroppen.

      Armhävningarna är tokjobbiga men värst är ändå Axelövningen där jag blir riktigt mör. Hur känns den för dig?

      Hör av dig!

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Nja, vi har skivor åt en del, men alla vill inte köra med dem ändå på grund av ovana tror jag :) Det är lite jobbigt att hålla skivor med små händer som jag har :)

    Jag har smalt grepp.. har verkligen satsat att gå nära kroppen och vinkla knogarna mot taket och då känns minsta lilla kilo väldigt mycket (triceps) Om jag inte vinklar knogarna uppåt så skulle jag orka mer. Osäker på tekniken där. Egentligen samma problem med bröst.. Men det börjar gå bättre :)

    Axlarna går bra förutom att jag ibland inte riktigt orkar fullfölja alla peckdeck. Men jag har haft ett uppehåll ca 2 mån så är nog där snart igen :)

    Ha en bra helg! :)

    SvaraRadera