onsdag 9 januari 2013

Bodypump - Träningsåret 2013

Så är det ett nytt träningsår vilket syns med all tydlighet så fort du går till gymmet eller försöker boka din Bodypump via SATS App.

Människor du aldrig har sett förut blandas med de ansikten du är van vid. Bodypumpen som till 90% brukar bestå av kända ansikten är plötsligt en mix av veteraner och nyårslöften

Personer som alltid deltar står plötsligt ängsligt i repan och hoppas på att få vara med på bekostnad av någon som har glömt att avboka.

Jag är som alltid splittrad i den här frågan. Jag unnar naturligtvis alla att delta på till exempel Bodypumpen men jag blir lika förbannad varje gång när många helt enkelt inte dyker upp.

Personer som älskar Bodypump kommer kanske inte med då de hade plats 25 i kön och gav upp. De åkte/gick inte ens till gymmet när de i själva verket hade kommit med om de hade chansat och gått dit.

I Fredags var jag på Plats 30 när jag gick till sängs och på morgonen hade jag Plats 25. Tänkte att, okej, några till kommer att falla bort under den timme som är kvar men inte tillräckligt många. Nu var klockan 09.00 och passet började 10.30.

Jag åker hur som helst till gymmet och hejar på Jeanette i repan. Hon är ny... har börjat som Instruktör på spinningen och 30-20-10. Berättar att "Jag är på Plats 25 i kön men det är ju kört". Hon ber mig ändå titta ut när det är 10 minuter kvar. Visst det hade jag ju ändå tänkt göra men utan hopp.

Jag går in till lösvikterna, tar fram EZ-stången och kör drag till hakan, bicepscurls samt militärpressar och går ut när det är 10 minuter kvar. Det är jättelång kö.... vad var det jag sa... men då glider snabbt Jeanette fram till mig och sticker åt mig en lapp. Jag kom med... klockan hade passerat deadline.

Hur går snacket på gymmet då? Veteranerna hänger i klungor med taggarna utåt och viskar lite "Oj, vad det är många nya" samt "Det är lugnt, det lugnar ner sig om några veckor".

Alla får ju vara med och ska få vara med men det går inte att sticka under stol med att alla Nyårslöften är ett hot... ett hot mot Veteranernas träning.

Det här inlägget är delvis dramatiserat men jag tror att många känner igen det här.

Jag önskar hur som helst alla nya mycket välkomna till Träningsåret 2013 !

Ps. Glöm inte bort att avboka i tid ! (läs detta med glimten i ögat nu).






4 kommentarer:

  1. En lösning kunde vara att de som inte avbokat sig senast två timmar innan passet startar får ett straff genom att de inte kan boka in nya pass igen förrän efter ett par veckor. Ju fler gånger man missar att avboka dessto längre "straffperioder". Däremot tycker jag det skulle vara möjligt att boka fler pass än 10. Som de nu är straffas de som tränar ofta genom att de inte kan boka sig på alla pass de vill gå på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om dina åsikter!
      1 timme är för kort tid. Många kanske inte hinner förbereda sig innan passet om det blir för lite förberedelse/förvarning.

      Håller även med om de 10 passen man kan boka, det är för få! Jag minns med värme när man kunde boka 15(?) pass.

      Jag bokade alltid rubbet och glömde aldrig bort att gå utan skötte mig och respekterade reglerna. Tränar man väldigt mycket som jag gör och säkert du och många andra så är 10 pass INGENTING!

      Visst känns det lite som att vi som sköter oss blir lite bestraffade???

      Radera
  2. Hos oss får man bara missa tre pass. Sen får man inte boka pass förrän man betalat 100kr i böter.
    Det tycker jag är rätt bra.
    Man måste dessutom boka av minst två timmar innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, alltid kul när du hör av dig!
      Låter som riktigt bra regler. Alla kan missa(nåja) en gång men inte tre gånger. Att få betala en hundring känns rimligt! Jag tror ändå att gymmen är rädda för att skrämma bort medlemmar så kräva pengar kanske de inte vågar göra även om jag tycker att det är helt rätt.

      Det där med att avboka minst två timmar före passet är ju väldigt bra. Hos oss är det 1 timme som gäller och det kan ju vara för kort tid om du helt plötsligt upptäcker att du har fått din plats.

      Radera