söndag 20 januari 2013

NTC - Nike Training Club testad!

NTC - Nike Training Club
Redo för ett hårt styrkepass i grupp med klockan och din egen förmåga som motståndare?

Det är lite inne just nu med gruppträning där man inte kör ett visst antal repetitioner utan man kör så hårt man bara orkar under en viss tid.

Det kanske mest kända exemplet är GRIT-konceptet samt ABSolution.

Jag bokade mig hur som helst på NTC en måndag och det var faktiskt med en viss Skepticism jag gjorde det. Varför? För att 5-6 personer uttalat så på samma sätt om NTC som de precis hade provat för första gången.

Jag hade hört kommentarer som "Det är för hattigt". Eller "För många övningar och för många byten gör det ineffektivt".

Jag dömer inte ut någonting utan att prova det själv så nu stod jag där men en träningskompis eller två. Eva är vår instruktör för dagen och hon har jag hört bra saker om. Liten, vältränad och en bra inspiratör. Låter lovande tyckte jag. 

En bra instruktör med glimten i ögat kan göra ett halvdåligt pass bra men en dålig instruktör kan verkligen förstöra ett normalt bra pass.

NTC - ÖVNINGARNA !

NTC innehåller övningar som man ska utföra under en viss tid och fokuserar på styrka samt kondition. Den fokuserar även på plyometrisk träning. En del förstår vad det innebär men några förstår säkert ingenting så en översättning till vanligt språk är: du förbättrar din spänst!

Denna utmärkta beskrivning hittade jag i Cyberrymden: "Plyometriskt träning innebär en snabb excentrisk rörelse, direkt följt av en snabb koncentrisk rörelse." Exempel: Du står på en låda eller stepupbräda, låter dig falla ner till golvet och hoppar direkt så högt upp du kan i luften".

Här kommer några exempel på övningar vi utförde:

  • Burpies som jag tror att det flesta vet vad det är. 
  • Utfall med hantlar
  • Utfall framåt, åt höger, bakåt och tillbaka till startläget. Sedan vänster...
  • Utfall åt sidan med hantlar. Du står och tittar framåt med hantlar i händerna och armarna i 90 graders vinkel. Sedan tar du ett långt steg/kliv åt höger(fortfarande med ansiktet framåt) och vrider överkroppen åt höger med hantlarna. Sidofilérna får sitt(core).
  • Kettlebell swing men med hantlar! Då håller hantlarna, svingar ner mellan dina ben och sedan kraftig uppåt och framåt.
  • Single leg dead lift to reverse fly. Startläge: Stå på ett ben med hantlar i händerna. Böj dig framåt, benet sträcks bakåt och när horisontell, lyft hantlarna och träna bland annat baksidan av axlarna. Se följande YouTube klipp:

  • Från Burpie till Axelpress. Som det låter. Vi inleder med en burpie men med hantlar i händerna, kommer till stående och gör en Axelpress med hantlarna osv. Se YouTube klippet nedan:
Sammanfattning: Tydligen så hade Instruktören minskat på antalet övningar till förmån för längre repetitioner/set vilket var riktigt lyckats. Det blev ett bra flyt och inte alls speciellt "hattigt".

Jag var rejält svettig efteråt och hade riktigt roligt. Provar gärna igen!

Vill du veta mer:

Både YouTube klippen är upplagda av NikeWomen på kanalen Nike Training Club