lördag 7 mars 2015

Bodypump 93 - flipp eller flopp?

Bodypump 93
Körde Bodypump 93 idag för första gången och det är ju alltid kul när det kommer någonting nytt!

Jag förstod att det skulle bli bra redan innan vi kom igång då kompisen och instruktören Camilla var så där lagom disträ och fokuserade och nötte in de nya övningarna i huvudet in i det sista. När hon gör det så betyder det att hon är taggad och jag hade inte fel den här gången heller.

Hur beskriva den nya Releasen efter ett enda pass? Det är svårt då jag brukar köra några gånger innan jag skriver en utförligare bedömning men den är helt klar lovande!

Uppvärmningen är som uppvärmningen brukar vara. Vi kör övningar för det muskelgrupper som kommer att belastas, allt för att kroppen ska vara så förberedd som möjligt!

Har du aldrig provat Bodypump och undrar vad det är? Ber om ursäkt... man skriver om Releaserna som att alla vet vad det handlar om!

Bodypump är styrketräning men i Grupp! Vi tränar med lättare belastning än om du kör egen styrketräning men vi har ingen eller minimal vila mellan de olika set:en och muskelgrupperna vilket bidrar med en del cardio! Du kommer att bli starkare men får framförallt uthålligare och sega muskler.

Av Bodypump kommer du inte att se ut som en Belgian Blue. Du har säkert sett en del på gymmet som har så stora lårmuskler att de knappt kan gå... det ser ut som att man har skitit på sig och tar tomtesteg! Ok, det där lät kanske lite elakt! Ingen nämnd så ingen skada skedd!

Tränar du Bodypump regelbudet i kombination med annan träning så kommer du att bli starkare och med tiden bli smärt och rippad om du även sköter din kosthållning!

Bodypump har alltid följande upplägg:
Uppvärming, knäböj, bröst, rygg, triceps, biceps, utfall, axlar, mage/core och nedvarvning/stretch.

Bodypump 93 kommer jag att skriva mera om i detalj längre fram men några saker värt att nämna för de insatta är till exempel bröst där vi kör Flyes för hela slanten. Det kan vara svårt att komma åt bröstmusklerna och det är lätt att koppla in axlarna men jag gillar verkligen när man kör långsamma reps och kommer lite djuparen ner med hantlar eller viktskivor. Det bränner till rejält i bottenläget!

I tricepslåten blandar vi friskt stående med viktskiva, tricepsarmhävningar och kickbacks!

Bicepslåten är hantlar eller viktskivor för hela slanten den här Releasen men visst, du kan använda skivstång om du vill lägga på mera vikt eller vill utföra rörelsen mera strikt men du får inte den där roteringen/vridningen vid curlsen och då missar man ju lite poängen eller hur? Prova med hantalar eller viktskiva först är mitt tips!

Utfallen är alltid en plåga för mig men det är ju meningen! Fulla utfall blandat med nöta i botten och lite annat är väldigt jobbigt!

Axlarna då som så många tycker om att träna.... eller hatar, vad vet jag... Den är lite kul den här Releasen i och med att vi blandar rejält. Vi kör hantelsväng utåt, lägger till rotator och pressar uppåt. Vi kör även stående med skivstång och pressar mot taket, både fulla och långsamma. Det är riktigt jobbigt men kul!

Oj, det här blev lite mera än jag hade tänkt mig men det kommer lite utförligare senare kanske. Något du undrar? Tveka inte att skriva en kommentar eller mejla!

Slutligen en länk till den så viktiga musiken då som jag lägger ut på Spotify: Bodypump 93 










2 kommentarer:

  1. Hej! Kanonfint att du gjort en Spotifylista! Men jag upptäckte ett fel, twisted är i fel version, byt till (eptic version). Bodypump 93 är verkligen taggande :) tack! /Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christina och tack för din feedback! Det är precis som du skriver, fel låt jag har(hade) i listan på Spotify! Jag lägger ofta ut listorna långt innan de blir officiella och ibland blir det fel från källan. Jag har nu bytt till rätt Twisted. Fortsätt med din feedback!

      Radera