fredag 1 maj 2015

Man måste älska SATS Core!

SATS Core
Onsdagar betyder Camillas spinning på SATS Marievik följt utav 30 minuter Core på mattan!

Kommer fortfarande ihåg när en tjej som brukade gå på gymmet slängde ur sig följande smarta kommentar om Core.. "Det är ju bara som ett halvt pass... inte jobbigt!".

Personen i fråga skulle kanske gjort rätt eller tagit i mera istället?

Jag tycker att det är ett bra upplägg för mig. Spinningen är inte min paradgren men den är bra, rolig och jag får svettas! När man sedan går till gruppträningssalen i rummet bredvid så är man redan rejält trött.

Aldrig provat Core? Hm... den är 30 minuter lång, du behöver en matta och oftast några lösa viktskivor så hämta dessa och gå tillbaka till din matta.

Coreträningen innehåller övningar som stärker dina magmuskler samt  ryggen men även andra muskelgruppen. Den är även bra för balans, smidighet och en hel del annat.

Övningarna då? Vi kör allt från klassiska plankan(se bilden) till knäböj med viktskiva som ska sträckas mot taket för att göra det ännu jobbigare.

Man kör oftast 2 övningar som vi varvar. Ett exempel kan vara att ligga på mage och göra ryggresningar för att sedan byta och köra plankan... sedan går vi ner och gör ryggresningar igen. Du förstår säkert!

Den nuvarande releasen är riktigt jobbig. Det rinner svett när jag är nere på magen och gör ryggresningar och när vi gör en form av sidoplanka och pendlar det övre benet fram och tillbaka så bränner det riktigt bra på utsidan av skinkan!

Jag tänker inte gå ner på detaljer men om många ber mig så kan jag lägga ut bilder med beskrivningar längre fram!

Jag rekommenderar hur som helst Core till alla! Du får en starkare Coremuskelatur, stärkt ländrygg och en bättre hållning!

Njut av 30 minuter Core men gör rätt och ta för tusan i!

Vem vet... vi ses kanske på gymmet!

Ps. Bilden är från Shapy.se