måndag 21 maj 2012

Bodypump 82 är här - mina första intryck!

Bodypump 82
Äntligen är Bodypump 82 här och jag skriver äntligen och det beror inte på att 81:an var dålig på något sätt men det var dags för någonting nytt!

För er som läser mina bloggar så är det ingen överraskning att jag skriver så här. Till och med instruktörerna hade tröttnat och behövde en nytändning.

Först så backade Micaela till 80:an för att skaka om rutinerna och Camilla tog ett gigantiskt kliv till 74:an från slutet av 2010! Båda dragen var mycket, mycket lyckade!

Så vad tycker jag om den nya releasen? Var det värt väntan? Var det tillräckligt många nyheter för att jag skulle få en nytändning och en WOW-känsla? Svaret måste bli JA ! I 82:an är en hel del annorlunda om man jämför med 81:an och det börjar redan vid uppvärmningen men mer om det längre ner när jag beskriver varje delmoment.

Fokuseringen verkar ligga på att få upp pulsen samt att träna musklerna där vi normalt är lite svagare. Ett exempel är knäböjen där man går ner snabbt, stannar till och öser på för fullt uppåt.

82:an kan upplevas lite hattig om man inte har kört Bodypump så mycket men har man kör ett tag så är det inga problem. Man kommer in i rytmen snabbt men som vanligt så behöver man kanske fundera både en och två gånger över hur många kilo man ska ha på stången.

Det var lite kul idag för en ny kille skulle lägga på viktskivor inför uppvärmningen och slängde på 2 stycken 10 kg skivor... det var ju faktiskt lite humor. Man kan säga att han körde med mera sansade vikter under resten av passet efter en varning från instruktören.

Nej, nu försöker jag ge lite info om 82:an...

Upplägget ser ut så här:
1. Uppvärmning - Hur varierat kan det blir? Visst, samma typ av uppvärmning men faktiskt lite hattigare. Ena sekunden gör man stående rodd och plötsligt gör man militärpress med skivstången mot taket. Nåja, det finns ett syfte och man blir ju lite varmare och smidigare i musklerna.
2. Ben/säte - Precis som 80 och 81:an så är det en hel del knäböj med stång. Snabbt ner, håll, långsamt upp. Två ner, två upp. Tre ner, snabbt upp osv. Vi känner igen det men som sagt så ville man nå de svagare delarna vilket var en liten ny approach.
3. Bröst - Bänkpress som vanligt i olika varianter. Ner på rygg, fatta ett brett grepp, pressa  skulderbladen i brädan och få till det där nypet och nöt på. Långsamt ner - långsamt upp, singlar, snabbt ner - långsamt upp, ner i källaren mm. Som grädde på moset så får vi njuta av lite armhävningar också. En del hatar det, en del älskar det...
4. Rygg - Fortfarande en favorit. Stående rodd, smala och breda samt Frivändningar. Jag upplevde att det var flåsigare, inbillning? Nämner detta igen för det här är viktigt! Ha rejält på stången för du får inte trycka upp stången mot taket utan att behöva använda benen. Då fuskar du och har för lätt motstånd!
5. Triceps - Wow, det här gillade jag! Bänkdips med viktskiva i knät, sittande press med viktskiva, kickbacks samt Tricepsarmhävningar. Underbart! 10 kg viktskiva vid den sittande pressen? Håll in armbågarna! Är det för tungt, byt till 5 kg.
6. Biceps - Ännu en favorit. En variation av vanliga stående curls, Snabbt upp - långsamt ner, långsamt upp - långsamt ner. Det finns en frivillig vila i mitten men du kan även köra långsamt upp - långsamt ner under vilan istället! Älskar att nöta biceps. Våga lägga på något kilo här!
7. Utfall(Ben/säte mm) - Fortfarande så jobbigt men nyttigt! Utfall med stång i början sedan något helt nytt! Vi gör knäböj utan stång några gånger, sedan varannan upphopp för att efter det nöta på med upphopp hela tiden. Supernice!
8. Axlar - Ännu en favorit ! Macrays har försvunnit men mycket känner vi igen. Armhävningar, axlarnas baksida med hantlar följt utav axlarnas utsida inklusive rotator cuff. Militärpresserar med stång finns kvar. Otroligt skönt att nöta på men jag får alltid lite komplex när jag ser Camilla nöta... hon är i sitt esse här!
9. Mage - Plankan på raka armar där man drar in benet och för höger knä mot vänster armbåge mm finns kvar. Den är mycket bra! Ungefär samma upplägg som 81:an i övrigt.
10. Nedvarvning/stretch.

Sammanfattning:
Jag gillar det här! Kanske beror det bara på att det är nytt men det spelar inte så stor roll. Det finns tillräckligt många nya delmoment/rörelser för att ge mig en kick! Vad tycker du? Skicka gärna feedback, helst via en kommentar till artikeln men det gåååår ju att mejla också. Lycka till med träningen!

Jo, en sista kommentar bara... Instruktören frågade en kille varför han aldrig var med på hennes Bodypump och fick tonårskommentaren: "Jag är tillräckligt stor". Jag säger bara: "Grabben... lång och kraftig benstomme imponerar inte på mig även om du är hyfsat vältränad!"

BODYPUMP 82
Track 1:Raining Diamonds (Ricki-Lee)
Track 2: Someone Like You - Kris McTwain Club Edit(N-Finity)
Track 3: I Like How It Feels (Solitary Phase)
Track 4: Bring Me To Life - Hands Up Club Mix (Jan Wayne)
Track 5: Bad Case Of Loving You (Secret Appendix)
Track 6: Bottoms Up (Nickelback)
Track 7: Ecuador - Bad Behaviour Remix (Sash!)
Track 8: Be Cool 2011 - DJ From Mars Club Remix (Paffendorf)
Track 9: Feel So Close (Calvin Harris)
Track 10: Time To Say Goodbye (iL Divo)

Alternativa låtar:
Track 6: Gettin Over You (The Louder Forest)
Track 8: Airplanes - Kris McTwain Remix (Groove Chasers)




Vill du veta mer?