söndag 17 juni 2012

Spinning, Core och Sh'bam - supersöndag på SATS!

Tufft, svettigt, hemsnickrat pass!
Wow vilken träningshelg! Jag var otroligt rastlös under Lördagen så jag besökte därför svågerns obemannade gym och körde hårt i över en timme.

Under söndagen så hade jag inte mindre än 3 pass inbokade med min vän och favoritinstruktör men insåg att det skulle bli svårt om det blev bra väder. Vid sådana tillfällen så rullar bilen tillbaka till Stockholm lite sent från landet så ambitionen var att hinna till Sh'bam:en som började klockan 17.30

Jag hade dock tur med vädrets makter... ryktet om ösregn och åska gjorde att bilen rullade tillbaka tidigt vilket öppnade för ett fin-fint trippelpass.

Packade väskan, åkte till gymmet i god tid och värmde upp benen genom att på löpbandet. Tänkte skaka liv i benen då jag alltid är lite seg pga all träning och jag har svårt att få den där explosiva känslan när jag spinnar. 

Strax före klockan 16 kommer SATS bästa instruktör till gymmet och förbereder sina klasser... trippel även för henne denna dag. På schemat står 45 minuter hemsnickrat Spinningpass, 30 minuter Core och 45 minuter Sh'bam.

Deltagarna trillar in, ställer in sina cyklar och fyller sina vattenflaskor. Camilla konstaterar att passet var fullbokat under morgonen men att det nu fanns ett 10-tal cyklar lediga. Hm, underkänt... det finns ingen ursäkt för att boka och sedan inte dyka upp.

Passet drar igång och det som är extra roligt är att det är hemsnickrat. Det är hennes musik till hennes övningar och utmaningar. Det är en variation av att sitta och trampa i högt tempo, stå i fiktiva backar, intervaller där vi först sitter för att sedan stå upp. Jag gillar när vi står och trampar 8 gånger för att sedan sätta oss ner, stå och trampa 8 gånger osv... jag tror att ni förstår vad jag menar.

Efter passet är jag supersvettig och det är bara första passet!!!

Hm, ner med rumpan!
Pass 2 - Dags att träna Core
Cyklarna är rengjorda och vi går till stora hallen bredvid. Här sitter redan ett antal förväntansfulla medlemmar och inväntar oss andra. 

Vi är några som kliver in i rummet helsvettiga. Mysigt tycker jag då jag är nöjd med Spinningen men vad tycker de som sitter här? Okej, det är inte så att jag direkt bryr mig om jag ska vara ärlig.

Passet drar igång och det är inte direkt några överraskningar. Jag och de flesta andra har kört den nuvarande Releasen ett antal gånger men den är bra. Jag har nämnt det förut men det finns de(minst en och jag nämner inte namnet) som anser att Core bara är ett halvt pass.

Jag håller inte alls med! Visst, det är bara 30 minuter men om du har rätt teknik och gör övningarna som man ska så är det riktigt jobbigt!  Favoritövningar? Hm, jag säger plankan samt ryggövningen där man ligger på magen och gör ryggresningar. 

Gillar även när man sitter på golvet med benen rakt fram och ska lyfta sig själv uppåt. Förstår du/ni vilken jag menar? Sätt i händerna/knogarna i golvet relativt långt fram, vid mitten av låret eller lite närmare dina knän, lyft dig själv med armarna och böj huvudet framåt samt för rumpan bakåt. Den tar bra på magen men är även jobbig för armar/axlar.

Dansa loss med Sh'bam 7
Pass 3 - Sh'bam eller "lyckopillret"
Okej, dags för dagen sista pass. En gruppträning jag har skrivit om ett antal gånger tidigare och som ganska många är intresserade av har jag märkt. 

De som inte ska vara med har hängt upp sina mattor och har lämnat rummet. Kvar finns 12-15 personer som tänker festa loss på dansgolvet !

Camilla riggar musiken och drar igång passet. Vi kör Sh'bam 7 denna gång och det är ju bra!

Jag inser att jag älskar 7:an.... Vi börjar med Good Feeling av Flo Rida och rullar höfterna och det fungerar. Den Indien inspirerande Jai Ho! är en annan favorit. Rita ditt Röda märke i pannan och kör på och njut! Skulle kunna nämna alla låtar men Suave är ju också riktigt bra! 

Passet är till slut klart och vi är några som har avverkat 3 pass i rad. Jag var trött redan efter Lördagens styrkepass och nu efter dessa pass är jag såååå trött men såååå glad och såååå nöjd!

Tack till alla andra medlemmar och träningsgalningar och tack till en suverän Instruktör som hade en ännu tuffare helg!

Vill du veta mer?
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar