måndag 11 juni 2012

Större muskler? Det räcker inte med bara Bodypump!

Trainingchrille är nöjd med sina axlar
Jag älskar gruppträning och framför allt Bodypump och jag vet att många av er är av samma åsikt men har du tänkt på vad du egentligen vill uppnå med din träning?

Förväntar du dig en ökad muskelmassa som syns? Vill du bli lite smalare och fastare men starkare?

Vad tror du att du kommer att uppnå?

Jag hade en tydlig prioritering för några år sedan och det var att tappa ett antal kilo och få bättre flås. Nu kör jag Bodypump oftare än de flesta och här är mina slutsatser. Vad har hänt med min kropp?

Till att börja med så är jag nästan 2 meter lång och har enligt några ungdomar på gymmet blivit vad man kallar för rippad. Själv skulle jag beskriva mig som lång, smärt och vältränad(även om jag fortfarande har en hel del att förbättra och ja... det där skrev jag med glimten i ögat!). 

Min Instruktörskompis som precis har blivit PT vill att jag fokuserar på mina ben och hon har rätt !

Hur som helst så har Bodypumpen gjort mig starkare, det råder inga som helst tvivel om det. Jag har tyngre vikter på nu än för någon release sedan och med bra teknik. Jag är kanske mest nöjd med utecklingen av Biceps och Rygg(frivändningar och rodd). 

Samtliga muskelgrupper som tränas har blivit starkare och jag har idag muskler som jag knapp visste fanns, framför allt på ryggen. Jag har även fått mycket starkare magmuskler men det är troligtvis en kombination av att jag kör just Core och egna magövningar. 

Jag har alltså blivit betydlig starkare men utan att bli Biffig. Jag har för övrigt inga planer på det då mitt mål verkligen är att vara lång och vältränad, det räcker med att fylla ut en del.

Vill du som jag trots allt fylla ut musklerna en del så måste du köra egen styrketräning! Problemet om du bara kör Bodypump är att kroppen snabbt blir van vid belastningen och även om releaserna skiljer sig åt så är det övningar som attackerar musklerna på ett likartat sätt.

Vill du inte variera din träning och köra egen styrketräning så måste du utmana dig själv och öka på belastningen. Tillåt inte musklerna att bli bekväma med vad du lägger på stången. 

Utmanar du dig inte så kommer resultaten att utebli!

Det jag nu gör är att minska på antalet Bodypump pass och klämmer in 2 egna styrketräningspass i veckan(minst). Jag delar inte upp träningsdagarna i överkropp respektive underkropp eller likande utan kör ett långt pass där jag försöker involvera så många muskler som möjligt!

Varje pass avslutas med rejält hård träning på mattan, dvs olika varianter av plankan och olika varianter av uppsittningar/crunches. Mitt råd är att du aldrig kör 3 set á 10 Crunches utan kör så många du orkar i flera set. Det har hur som helst fungerat bra för mig och ger bäst resultat!

Vad har jag för favoritövningar?
Jag brukar inleda passet med EZ-stången och roterar Drag till hakan med smalt grepp, Bicepscurl och Militärpressar i 5-6 set. Inleder med uppvärmningsvikt som för mig är 15 kg + stång och ökar etappvis till 23 kg + stång. Dags dock att öka från 23 kg...

Skicka gärna feedback på vad som fungerar bäst för just dig!

Lycka till med träningen!

Ps! Du har väl sätt att det nu finns en sida med Bokrecensioner i menyn?







10 kommentarer:

  1. Hejsan
    Vilket antiklimax det blev idag. Hade först tänkt hoppa över pumpen idag p g a mindre bra ledare. Fick sedan se att det var en vikarie och tänkte då att, -ah, jag kör och hoppas på att vikarien är en bättre ledare än ordinarie. Var extra taggad att köra 82:an, dels för att det var länge sedan jag körde sist, men också för att jag fått ett uppdrag :). Tänkte också att nu ska jag verkligen försöka fokusera teknik och känna efter vad jag behöver förbättra i den här relesen.
    Därför blev jag ganska besviken när vikarien sa att- idag kör vi det gamla programet.
    Såå det blev ingen utvärdering av 82:an idag. Men vikarien var åtminstone ok, så träningen var ändå inte ogjord.

    Men precis som du skrivit om behöver man ju utveckling för att komm ett steg längre med sin träning. Har ännu inte kommit mig för att köra något eget styrkepass även om jag vet ungefär vad jag vill fokusera på. Vore kul att få lite tips om bra övningar vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Jag är inte så säker på att den där ledaren kommer tillbaka men vad vet jag.

      Kul att se dig på gymmet hur som helst. Såg att det var en vikarie så det är kul att höra/läsa dina reaktioner.

      Det är jättekul att du tog uppdraget på allvar, vad är viktigare än feedback och att få höra andras erfarenheter? Det är otrolig kul och viktigt!

      Gillar för övrigt din inställning till träningen, den är så seriös. Me like it! :-)

      Hoppas vi kör ett pass ihop igen snart och naturligtvis så kan vi ta ett snack om träningen i allmänhet. Alla har olika behov men jag kan berätta hur jag prioriterar!

      Vi hörs/ses!

      Radera
  2. Åh! Du skriver så bra!!

    Jag vill både bygga muskler och gå ner i vikt! Jag tycker Bodypump och funtional Moves funkar bäst för mig och bodybalance har jag börjat gilla mer och mera.

    Det enda jag kan känna ibland är att klassena kan vara lite mindre. Man fokuserar så mycket onödigt till att inte ta för mycket plats över till sin nästa.

    Men det är väl bara ett i:landsproblem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt kan vara mycket svårt. Jag vet själv för jag gick ner 25 kg på 6 år. Normalt sätt så får man prioritera.

      Jag började löpträna mycket vilket resulterade i en ökad förbränning och jag började tappa kilo. Problemet när man kardiotränar är att man även kan tappa muskelmassa.

      Jag skar till slut ner på löpningen/spinningen och började fokusera på Bodypump och annat för att öka styrka och det gick mycket bra även om jag inte bulkade.

      Som de står i senaste bloggen så blev jag starkare och fick en deffad kropp.

      Vill man prioritera och bygga muskler på allvar så att det syns så kan du ju köra något pass Bodypump och även egen styrketräning. Kanske med en PT? Bara ett förslag.

      Mycket viktigt är att äta ordentligt! Börjar du träna hårt så måste du äta bra mellanmål och gärna Proteintillskott direkt efter avslutat pass.

      Radera
  3. Jag håller absolut med om i det du skriver att musklerna kan inte bli så stora med BP men styrka bygger man bevisligen upp.

    Mitt mål med träningen är att minska min vikt (samtidigt äter jag kontrollerat, vilket är avgörande för viktminskning)
    Jag vill också bli starkare och få nån form av toning på kroppen istället för 45-årsslappet jag har haft det senaste.

    Jag vill också kunna springa i högre fart, gärna kunna hålla 6:30 på långpassen (sprang GV i 8-tempo förra året)

    Nu försöker jag träna åtminstone omkring 7-9h per vecka.

    Jag har kommit en bit på väg :) Jag kan springa 5km i 6.10-tempo, har tappat 10kg i vikt i år (har c:a 7kg kvar) och man kan börja ana att det finns muskler under fettet på mina armar när jag spänner dem ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat!

      Det krävs hårt arbete, bra kostvanor, återhämtning samt tålamod för att lyckas komma dit man vill men du har rätt attityd!

      Din beskrivning stämmer bra med det jag har gått igenom. Minska fettprocenten, öka styrka, få bättre flås samt tonad kropp. Jag kallar det deffad eller rippad men vi menar nog samma sak och ärligt talat... visst är det snyggare med en tonad och vältränad kropp än en superbulkig kropp? Bara min åsikt!

      Fortsätt kämpa, fortsätt rapportera! :-)

      Radera
    2. Hmmm... återhämtning, vad är det? ;)

      Tack för ditt peppande svar!

      Kosten funkar ganska bra, men med barn i mellanstadieåldern i huset är det inte snutet ur näsan att bara ha perfekt mat i huset... Så visst slinker det ner skräp ibland i systemet...
      Men så länge de bra dagarna är fler än de dåliga så går det åt rätt håll.

      Sen tror jag att en "tonad" kropp ligger en bra bit bort för mig. I så fall måste jag tyvärr nog ut i gymmet också och bygga, och det är så t-r-å-k-i-g-t ;)

      Radera
    3. Är det svårt för dig att ta klivet ut i gymmet så kanske du ska överväga en PT?? Finns den möjligheten?

      Radera
    4. Jag bor på en liten ort och det finns bara en PT där och när jag tidigare har köpt tid av honom så har han varit rätt oinspirerande :(

      Jag vill helst inte in till "stan" och träna, vill inte behöva åka bil till gymmet. Jag har tre minuter med cykel till mitt gym :)
      Eftersom jag har yngre barn vill jag slippa för mycket restid och kunna lägga den tiden på träning istället :)

      Trots att det är ett lantisgym, så är gruppträningarna otroligt bra! Dels ger förstås LesMills en bra kvalitetsstämpel, dels kommer det ut bra tränare från huvudgymmet som ligger i stan.

      Radera
    5. Det finns ett lantisgym där jag har fritidshus också och erfarenheten är väl att kvalitén på instruktörer är väldigt varierande. Visst, det kan det göra även på större gym men känslan är att det är jämnare. Större gym, har större möjlighet att locka till sig erkänt bra instruktörer.

      Förstår att det är smidigare för dig att träna nära hemmet om du har barn. Det viktiga är ju att du får komma iväg och träna i och med att du behöver det, eller hur?

      Bra kämpat hur som helst!

      Keep me posted...

      Radera