måndag 11 juni 2012

Större muskler? Det räcker inte med bara Bodypump!

Trainingchrille är nöjd med sina axlar
Jag älskar gruppträning och framför allt Bodypump och jag vet att många av er är av samma åsikt men har du tänkt på vad du egentligen vill uppnå med din träning?

Förväntar du dig en ökad muskelmassa som syns? Vill du bli lite smalare och fastare men starkare?

Vad tror du att du kommer att uppnå?

Jag hade en tydlig prioritering för några år sedan och det var att tappa ett antal kilo och få bättre flås. Nu kör jag Bodypump oftare än de flesta och här är mina slutsatser. Vad har hänt med min kropp?

Till att börja med så är jag nästan 2 meter lång och har enligt några ungdomar på gymmet blivit vad man kallar för rippad. Själv skulle jag beskriva mig som lång, smärt och vältränad(även om jag fortfarande har en hel del att förbättra och ja... det där skrev jag med glimten i ögat!). 

Min Instruktörskompis som precis har blivit PT vill att jag fokuserar på mina ben och hon har rätt !

Hur som helst så har Bodypumpen gjort mig starkare, det råder inga som helst tvivel om det. Jag har tyngre vikter på nu än för någon release sedan och med bra teknik. Jag är kanske mest nöjd med utecklingen av Biceps och Rygg(frivändningar och rodd). 

Samtliga muskelgrupper som tränas har blivit starkare och jag har idag muskler som jag knapp visste fanns, framför allt på ryggen. Jag har även fått mycket starkare magmuskler men det är troligtvis en kombination av att jag kör just Core och egna magövningar. 

Jag har alltså blivit betydlig starkare men utan att bli Biffig. Jag har för övrigt inga planer på det då mitt mål verkligen är att vara lång och vältränad, det räcker med att fylla ut en del.

Vill du som jag trots allt fylla ut musklerna en del så måste du köra egen styrketräning! Problemet om du bara kör Bodypump är att kroppen snabbt blir van vid belastningen och även om releaserna skiljer sig åt så är det övningar som attackerar musklerna på ett likartat sätt.

Vill du inte variera din träning och köra egen styrketräning så måste du utmana dig själv och öka på belastningen. Tillåt inte musklerna att bli bekväma med vad du lägger på stången. 

Utmanar du dig inte så kommer resultaten att utebli!

Det jag nu gör är att minska på antalet Bodypump pass och klämmer in 2 egna styrketräningspass i veckan(minst). Jag delar inte upp träningsdagarna i överkropp respektive underkropp eller likande utan kör ett långt pass där jag försöker involvera så många muskler som möjligt!

Varje pass avslutas med rejält hård träning på mattan, dvs olika varianter av plankan och olika varianter av uppsittningar/crunches. Mitt råd är att du aldrig kör 3 set á 10 Crunches utan kör så många du orkar i flera set. Det har hur som helst fungerat bra för mig och ger bäst resultat!

Vad har jag för favoritövningar?
Jag brukar inleda passet med EZ-stången och roterar Drag till hakan med smalt grepp, Bicepscurl och Militärpressar i 5-6 set. Inleder med uppvärmningsvikt som för mig är 15 kg + stång och ökar etappvis till 23 kg + stång. Dags dock att öka från 23 kg...

Skicka gärna feedback på vad som fungerar bäst för just dig!

Lycka till med träningen!

Ps! Du har väl sätt att det nu finns en sida med Bokrecensioner i menyn?