tisdag 26 juni 2012

Benträning och mage - musklerna brinner!

TrainingChrille
Sommaren närmar sig snabbt och det innebär samtidigt förändring på gymmets gruppträningsschema.

Okej, jag har redan insett att jag måste köra mindre Bodypump och mer egen styrketräning för att utvecklas i den riktning jag vill och den processen har jag redan inlett.

De senaste 2-3 veckorna har jag kört 3 egna styrkepass i veckan och 1-2 pass Bodypump istället för de 3 jag har kört ett bra tag. Jag delar inte upp den egna träningen i olika muskelgrupper utan kör ett längre pass för hela kroppen. Naturligtvis så innebär det att mina pass blir längre då jag inte vill slarva med någon muskelgrupp. 

Jag har alltid haft en stark överkropp men nu kan jag inte slarva med mina ben längre. Jag har ju nämnt i tidigare artiklar att jag har fått pikar om att det är just ben och säte som behöver tränas.

Körde hur som helst ett bra helkroppspass i måndags men bara ytterst lätt på mina ben. Det blev benpress och vadpress för min del. 

Kände dock att den förväntade träningsvärken uteblev i mina ben, något förvånande måste jag säga. Vad göra? Bara att pallra mig dig igen efter jobbet under Tisdagen. Den här gången så spenderade jag en hel timme åt mina ben samt mage.

Benpressen måste jag säga är riktigt rolig. Min favorit är den gamla hederliga maskinen där man sitter och pressar snett uppåt. Man får verkligen ta i och det känns att man lever. 

Inledde med uppvärmningsvikt för mina långa slanka ben men ökade efter hand och genomförde 6 set. Uppvärmningssetet var på endast 50 kg x 16 reps följt utav 2 set med 100 kg x 12 reps och 3 avslutande set med 140 kg x 8-10 reps.

Jag inser att det inte är några set som imponerar på någon men det är inte heller mitt syfte. Jag är mycket försiktig nu i början och kommer att öka efter hand. 

Finns det något som är värre än att gå skadad en längre tid? 
Har du råkat ut för en skada? Hur hanterade du det? Alternativ träning? Berätta gärna!

Körde hur som helst några set vadpress efter benpressen och avslutade med rejäl magträning. Jag älskar när det brinner i musklerna och jag inser att jag börjar älska att träna magen, något jag inte alls tyckte om förut.

Vilken typ är förresten du på gymmet? Är du den där sociala personen eller är du vad min kompis Diana kallar för stonefaceBehöver jag säga att jag är ett stoneface

När jag tränar, oavsett om det är gruppträning eller styrketräning så fokuserar jag otroligt på vad jag gör och jag vet att vissa tycker att jag ska se gladare ut under gruppträningen. 

Jag lovar att försöka men som jag har sagt om det... jag har roligt och jag älskar gruppträningen!

Avslutningsvis när det gäller styrketräningen så har jag ett önskemål om hur jag ska de resultat jag vill ha och hoppas verkligen att det går att lösa. Återkommer om det vid ett senare tillfälle...

Ha det bra på gymmet och vem vet, vi kanske ses!
  

1 kommentar:

  1. Hej, fastnade för din fråga om skador. Jag har ju fått diagnosen hopparna som är helt omöjligt att bli av med, man får räkna med rehab minst ett halvår ofta ett år innan man blir bättre. Rehabiliteringen består av excentrisk benspark och olika gummibandsövningar för att stärka höftmuskulaturen. Stötvågsbehandling ska funka och jag ska försöka med det efter sommaren.

    Nu har jag lite problem med att träna ben och rumpa. Ingen knäböj eller utfall med belastning, ingen bänkpress, ingen löpning i backar eller intervaller, inga upphopp. Ja, du börjar förstå. Så nu har jag en tränad överkropp och spaghettiben. Några tips?

    Ses på Sats, Marievik!
    /Anette

    SvaraRadera