söndag 18 november 2012

Bodypumpinstruktörernas utmaningar!

Bodypump
Av en slump(?) så blev jag utmanad av två av mina favoritinstruktörer under en och samma vecka när jag körde Bodypump.

Det började med att Micaela före ett pass slängde ur sig att "hon minsann skulle öka idag" och undrade om inte jag också skulle göra det. 

Hon vet att jag lägger på lite extra på biccarna när det är dags för den frivilliga vilan och undrar nu om det inte är dags att prova 5:orna, 2,5:orna och 1:orna från början istället. Jag kunde ju alltid göra tvärtom och ta av 1:orna om det blev för jobbigt anser hon. 

Okej, jag är ju inte den som är den... blir man utmanad och av en instruktör så är det bara att bita ihop. 

Sagt och gjort... slänger på viktskivorna när det blir dags för biccarna och till min förvåning så går det mycket bättre än väntat. Det är naturligtvis jobbigt men jag gör allt för att stå rak, ha en stolt hållning och köra med en strikt rörelse och efteråt så tyckte jag att det gick mycket bra!

Axelövningen är alltid en favorit och där kommer Micaela fram, stannar till och kör några Macrays precis framför mig. Hon är tuff och vet vad hon gör!

* * *

Måndag och dags för Bodypump med Adam. Står och pratar med Anette eller om det är Lena när Adam glider fram och ser lurig ut. "Chrille idag lägger vi på 30 kg på triccarna!". "Aldrig i livet",utbrister jag. Veckan innan höjd jag rejält på triccarna och det var en när döden upplevelse.

Adam småprovocerar lite och det är dags att börja... vi kör igång... kör tungt som vanligt när vi kör rygg och nu är det dags för triccarna. Adam utbrister "Jag tänker i alla fall öka... någon annan?" eller något i den stilen. 

Jag känner mig själv så väl... tittar på min träningskompis bredvid, skakar på huvudet och slänger på 30 kg. 

Ner på bänken och fullt ös och det börjar bra. Inga problem här inte. Plötsligt ett rop: "Chrille det ser bra ut!". Mmmm, eller hur, tänker jag. 

Börjar närma oss slutet nu. 4 i källaren och nu är jag riktigt trött. Tanken passerar blixtsnabbt i snudd på panik: "Hur f-n ska jag få till de avslutande vanliga med smalt grepp? Armarna är degiga och utan kraft men på något sätt får jag till de sista repetitionerna.

När passet är över så är jag nöjd och konstaterar att det har hänt mycket de senaste 6 månaderna. 

Kombinationen egen styrketräning och gruppträning är inte bara ok... den är mer än ok... den fungerar mycket, mycket bra!

Vill du veta mer?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar