fredag 10 oktober 2014

Chrille tränar hårdare än någonsin - var inte oroliga!

Styrketräning
Jag är inne i en sjukt bra period nu med fin muskeltillväxt och välmående. Vinnarreceptet heter splittad styrketräning.

Tidigare så körde jag ett helkroppspass varje gång jag kom till gymmet men om jag fick tidsbrist så offrade jag det jag gillade minst, nämligen benträning... eller legday som många säger med eufori i rösten.

Varför gillar jag inte benträning? Jag som är en gammal långdistanslöpare och allt. En anledning är att jag drogs med skador i både muskelfästen och fötter i form av hälsporre samt problem med mina knän. Jag associerar nog benträning eller legday som någonting negativt.

Jag tränar ju seriös men det måste gälla hela kroppen så nu kör jag ben och mage dag 2 så att säga och resultaten har inte uteblivit. Det känns jättebra helt enkelt!

Tidigare så körde jag hela kroppen vid ett tillfälle under 1 timme eller kanske 1 timme och 15 minuter. Nu kör jag i princip överkropp i 1 timme och 30 minuter och ben/mage i 1 timme. Det fungerar jättebra och jag kan äntligen maxa min träning och får till och med träningsvärk.

Det finns många upplägg och åsikter om hur man ska träna men min regel är enkel... allt som fungerar är bra oavsett vilket upplägg som fungerar bäst för just dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar