tisdag 22 december 2015

Bodypump 96 - Steg för steg!

Bodypump 96
Dags för en genomgång av Bodypump 96.  Jag ska erkänna att jag inte direkt blev imponerad av 96:an första gången jag körde... kanske inte andra gången heller men saker förändras...

Jag tyckte och tycker att den är lite hattig med sina halvor på Bicepsen och det finns en uppenbar risk att många gör fel på grund av att man inte hinner med.

På plussidan måste jag ändå säga benen... både knäböjen i början och utfallen på slutet är riktigt bra. Det är jobbigt och till och med plågsamt. Tänker särskilt på bottenhalvorna på  utfallen och när vi avslutar i källaren med knäböj... fy!

Jag tänker inte säga så mycket om musiken utan går direkt på övningarna.

Kommentarer:
1. Uppvärmningen -  Precis, vi går raskt över tilll...
2. Ben/säte - Knäböj och åter knäböj i olika kombinationer. Ladda på ordentligt och utmana dig själv. Det lite roliga är när vi stannar upp i källaren. Först känns sekunderna låååångsamma men för varje gång i källaren går det fortare. Bit ihop och kör! Räkna med lite mjölksyra!
3. Bröst - Här är A-pressarna med hantlar tillbaka! Se till att göra rätt. Det är inte Flyes vi håller på med. hantlarna i dina händer ska hela tiden ligga innanför armbågarna. En del gym ersätter med skivstång just för att många gör fel. Kombinationer i olika tempo. Det som sticker ut är de fyra bottenhalvorna följt av två långsamma ner och upp.
4. Rygg - I LOVE IT!  Vi varvar stående rodd med frivändningar och pressar mot taket, ibland tre i stöten. Upp och pressa mot taket, ta ner stången kontrollerat och utför din rodd. Kul! Det är en riktigt rolig och jobbig variant men våga lägga på! 
5. Triceps - Övning med tre moment. Vi inleder med Sittande tricepspress över huvudet med viktskiva och fortsätter med Bänkdips och avslutar med smala armhävningar mot bänken. Vid tricepspressen med viktskivan, se till att hålla in armbågarna så mycket som möjligt. Blir man trött är det lätta att tappa armbågarna(hållningen). Vid dipsen, snudda bänken med rumpan i rörelsen upp och ner, dvs gå nära bänken.
6. Biceps - Skivstångscurls för hela slanten. Vi varvar framför allt långsamma upp, snabbt ned med halvor. Med det menar jag att vi armarna längs sidorna med underarmen i 90 graders vinkel och gör snabbat, korta pulsar. 
7. Utfall(Ben/säte mm) - Vi kör utfall med skivstång eller viktskiva... eller ingenting! Den här är riktigt jobbig med 4 resp. 7 i källaren. Vilket mjölksyra jag hade på slutet!
8. Axlar - hantellyft åt sidan och rotator i flera moment. Vi lägger till pressar uppåt med skivstång med och utan hjälp av benen. Riktigt jobbig så här långt in i passet. 
9. Mage - viktskiva mot pannan som en keps samt Crunches med viktskiva på raka armar mot taket i lagom tempo och pulsar 3. Vi kör några långsamma med 4 reps,
10. Nedvarvning/stretch.