söndag 25 januari 2015

SATS - 21 Minute Body, kort men intensivt!

SATS har tagit fram nya gruppklassen 21 minute Body och Trainingchrille måste naturligtvis testa! Kan man verkligen bli tillräckligt trött på 21 minuter?

  • Vad går den ut på?
  • Vilken är målgruppen?
  • Är den något för dig?
  • Vad tyckte jag?
Enligt SATS själva så är det här en klass för "människor som har ont om tid" men ändå vill träna eller komma igång med träningen och det är väl bara att hålla med om att alla borde ha tid med 21 minuters träning av och till.

Problemet för mig är att jag personlingen anser att de flesta personer som skyller utebliven träning på "ont om tid" snarare är drabbad av latmasken.

Missa inte att jag skrev "de flesta". Det finns naturligtvis undantag och det finns människor som av olika anledningar inte att kan få till det med träningstid så mejlbomba mig inte nu.

Passet i sig är uppdelat i 3 delar och de är: 7 minuter uppvärmning, 7 minuter Cardio och 7 minuter "instruktören bestämmer". Den intressanta delen är är den sista och här kommer det som ger detta pass lite Edge.

Instruktören kan från gång till gång variera mellan att avsluta med ytterligare Cardio(eller Intense som de kallar det), Styrka eller Rörlighet. Det innebär att du som utövare aldrig kan vara helt förberedd på vad som kommer.

Jämför detta med populära GRIT där du i och för sig kan variera genom att välja inriktning själv(Strength, Plyo eller Cario) men du vet ju vad du har framför dig, eller hur?

Jag har kört 2 pass och kompisen och piskan Camilla valde första gången Rörlighet och andra gången Styrka. Efter min Bodypump så kändes det första gången tacksamt att det blev rörlighet och inte mer stryka eller cardio i och med att det var första gången jag provade passet men å andra sidan så orkar man mer än man tror!

Vad gör man då? Man utför några övningar som man roterar ett antal gånger. Det handlar inte om att hålla takten utan du öser på i eget tempo tills det är dags att byta. Musiken indikerar tydligen när det närmar sig ett byte.

Man rör sig i sidled, springer på stället med rumpsparkar och bygger på med att använda armarna. Man gör grodhopp vilket är jäkligt jobbigt i längden och armhävningar åker du naturligtvis på!

Räkna med övningar som håller pumpen igång och som ger dig mjölksyra i musklerna!

Ska man sammanfatta det här så känner du verkligen av det här dagen efter. I kombination med något annat är det kanske ännu bättre om du är i hygglig form.

Som kuriosa kan jag säga att jag dagen efter hade rejäl träningsvärk i hela kroppen och framför allt i bröstmusklerna och benen. Jag blev riktigt mör!

Rekommenderar jag det här?
Absolut! Kör den gärna efter ett annat pass för att utmana dig riktigt ordentligt!

Vill du läsa mer:
SATS - 21 Minute Body