onsdag 29 augusti 2012

Bodypump 83 - mina första intryck!


Bodypump 83
Så har man kört Bodypump 83 och även SATS Core någon gång så det kan vara på sin plats att dela med sig att mina första intryck.

Jag kommer troligtvis att komplettera med en ny Blogg om detta då jag känner att jag egentligen vill köra någon gång till och i den bloggen kommer det ytterligare feedback från en eller två andra medlemmar. Det ska blir kul... återkommer om det!

En spontan åsikt från mig men även från Anette är att det kändes som 82:an. Faktum är att hon kollade med instruktören om det var den nya eller en mix av något gammalt. Jag måste säga att jag förstår henne. Jag kom faktiskt fel vid frivändningarna för jag hade 82:an i tankarna

Jag kommer inte att skriva lika utförligt moment för moment den här gången då skillnaderna trots allt inte är så stora..

Kommentarer:
1. Uppvärmningen - Jag kommer ihåg att många upplevde den som lite hattig men man blev ju snabbt van. 83:an är hur som helst mindre hattig och mycket lätt att komma in i. Den tjänar sitt syfte, dvs man blir någorlunda uppvärmd. Som vanligt så gäller det att inte lägga på för tungt, det är ju trots allt uppvärmning.
2. Ben/säte - Inga konstigheter...  knäböj med stång. Faktum är att det var ganska många knäböj och som vi upplevde det, i snabbt tempo.
3. Bröst - Skillnaden mot 82:an är att vi inte avslutar med armhävningar med ena handen på en viktskiva. Fokuseringen ligger på att nöta Bänkpress i olika varianter. Många har fortfarande problem med att inte involvera främre delen av axlarna så jag repeterar: Ner på rygg, fatta ett brett grepp, pressa skulderbladen i brädan och få till det där nypet och nöt på. Långsamt ner - långsamt upp, singlar, snabbt ner - långsamt upp, ner i källaren mm.
4. Rygg - Äntligen dags för marklyft, stående rodd och mina favoriter, Frivändningarna. Lasta på rejält här som vanligt! Du ska lyfta stången nära kroppen och som Camilla brukar tjata om, orkar du lyfta upp skivstången långt ut från kroppen så har du på tok för lite viktskivor på stången. Våga utmana dig själv. Du orkar mer än du tror ! I den här Releasen så får man även nöta på med några militärpressar.
5. Triceps - Gamla hederliga Tricepspress med stång är tillbaka men även stående med viktskiva. Ha kontroll på armbågarna!
6. Biceps - Vem överlever utan Bicepscurls? Inte jag! Som vanligt en variation av stående curls. Precis som 82:an så finns det en frivillig vila i mitten men varför inte utnyttja den pausen till att lägga på några kilo och avsluta med lite seriöst lidande? Jag inleder med 5:orna och 2,5:orna och plussar på med 1,25:orna på slutet. Hm, dags att köra 10 kg x 2 inom kort tror jag. Det värsta som kan hända är att man inte orkar men man måste ju utmana sig själv.
7. Utfall(Ben/säte mm) - Jag tränar mina ben hårdare privat för att orka mera men utfallen är fortfarande tuffa och upphoppen finns kvar men med en en lättare variant. Ärligt talat så känner jag ganska ofta precis innan vi drar igång att "Oj, nu är det dags igen, det här blir superjobbigt".
8. Axlar - Har du någon gång fått perfekt kontakt och kört så hårt att det känns som att de ska spricka? Underbart känsla eller hur!? För övrigt så är Macrays är tillbaka på schemat...
9. Mage - Plankan, raka uppsittningar, sneda uppsittningar. Vi har sett det förrut!
10. Nedvarvning/stretch.

Sammanfattning: Måste köra någon gång till innan jag bestämmer mig men det känns väl bra. Vad tycker du? Skicka gärna feedback, helst via en kommentar direkt i bloggen...

Det här blev hyfsat långt trots allt så nästa Blogg kommer att handla om SATS Core men även om Bodybalance och lite annat!

Avslutar med låtarna för BODYPUMP 83
Track 1: Set it Off (Pimp Dawg)
Track 2: Summer Of 69 (Yesterday Affair)
Track 3: Turn Up The Music (Chris Brown)
Track 4: Set Fire To The Rain (Fizzy Deejay)
Track 5: Glad You Came (Toy Hypo)
Track 6: Stronger - What Doesn't Kill You (Kelly Clarkson)
Track 7: Turn The Tide (Manian & Aila)
Track 8: C'est Bleu (Scooter Feat. Vicky Leandros)
Track 9: When We Stand Together (Nickelback)
Track 10: Better Than I Know Myself (Adam Lambert)

Alternativa låtar:
Bonus: Paradise (Psychic Stars)





12 kommentarer:

  1. Första gången jag körde BP 83 tyckte jag den va platt, tråkigt och sjukt obra (jag tokgilla release 82) men nu när jag kört nr 83 några gånger börjar jag gilla den! Okej lite tråkigt med en "gammal" BP låt på ben tex men användning av gamla låtar har ju hänt förr... Men jag tror detta kommer bli hur bra som helst den växer för varje gång jag kör och tror det kommer kunna bli en riktig utmaning! men jag tror Höstens största utmaning blir att använda Les Mills nya Smartbars, lite tyngre, lite silvrigare och så snygga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du. Jag tror också att BP83 växer på en och blir riktigt bra. Jag var för övrigt på FIBO(fitnessmässa) i Tyskland tidigare i år och testade där LesMills Smartbars. Klart smart system men det ryms en viktskiva färre så det gäller att tänka till när man lägger på! ;-)

      Radera
  2. Åh, jag är avundsjuk på dig som fått köra 83:an!

    Vi har några veckor kvar av 82 innan vi får byta. Det gäller att jag utnyttjar upphoppen ordentligt under tiden, låter det som.

    Bra att triceps med stång är tillbaks. Jag ogillar verkligen dips, jag hade verkligen tuur! för min instruktör tyckte riktigt illa om tricepslåten så hon har bytt till 81.ans:) När hon gjorde det märkte jag hur svag jag blivit av dipsen, för jag har inte teknik att fixa dem. Jag är för tung i förhållande till min armstyrka eller nåt.

    Jag blir såå glad att macrays är tillbaka, dem har jag saknat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Veckorna kommer att gå fort så ha tålamod.

      Gillar faktiskt dips men för mig är brädan för låg.
      Vill du stärka dina triceps så kan du väl träna dessa lite extra?

      Gillar också macrays... :)

      Berätta hur det gick med 83:an senare, ok?

      Radera
  3. Hej Chrille, här kommer som utlovat mina tankar kring Bodypump 83!

    Jag är relativt ny på Bodypump, har ju bara tränat sedan januari och endast hunnit med tre releaser hittills så min utvärdering av 83:an blir helt enkelt en jämförelse med de två tidigare releaserna jag provat på. Jag är ju novis på området, men har verkligen fastnat för Bodypump och försöker träna två pass i veckan. Jag gillar både 82:an och 81:an jättemkt, framförallt uppskattar jag musiken till 81:an som jag hade glädje att få köra igen häromdagen på ett morgonpass. Ska nog ställa klockan igen nästa tisdag för att få köra denna release ännu en gångJ Min första reaktion på 83:an gällde just musiken, som jag inte tyckte var sådär jättekul faktiskt. Bryan Adams’ Summer of 69 har ju också körts för ett par år sedan vad jag förstod. Likaså har ett par av låtarna återkommit flera gånger i andra pass, maglåten
    har t ex varit med core-pass på Sats både en och två gånger under våren om jag minns rätt. Lite trist att samma låter dyker upp tycker jag. Men givetvis fanns det ljuspunkter och favoriter även i 83:an. Efter att ha kört passet en andra gång så kom jag att uppskatta det desto mer och jag tror att det kan växa med tiden. Här följer mina intryck:

    Jag är feg i ben-övningar pga av knäskada och kör i princip utan vikter. Just knäskadan spökar nog lite eftersom jag upplevde den första omgången ben med "Summer of 69" som en mardröm med många repetitioner knäböj i snabbt tempo som var ganska trist tycker jag. Den andra omgången var lite roligare med utfall, även om det var lite väl likt 82:ans version kanske. Hur som helst så lääängtar jag efter att få lassa på lite vikt på benen och sneglar avundsjukt på er andra som klarar detta. Men skam den som ger sig, jag har kört rehab under vår och sommar och knäna har blivit mycket bättre. Snart så vågar jag lägga på lite vikt!
    Bröst tyckte jag nog var lite tråkig jämfört med tidigare releaser men det är nog framförallt den lite loja låten som gör det, hade önskat mer tryck i musiken här!
    Ryggdelen gillar jag, bra balans mellan marklyft, rodd och lyft över huvudet. Det som är så kul med ryggövningarna är att jag kan lassa på lite vikt, har börjat snegla på tio-kilo men vet inte riktigt om jag vågar ännu…J
    Även triceps kom jag att gilla, tillbaka till övningar på bräda och vikt bakom huvudet, men det funkar ju alltid och det var ganska tufft.
    En av mina favoriter i 83:an är biceps med remixen av "stronger" som här funkade utmärkt. Jätteskön - jag som normalt inte är inne på att köra armar direkt! Denna version är precis vad jag orkar med två fem-kilos vikter på stången. Kul!
    Axlar tillhör alltid mina favoriter och denna version gör mig inte besviken. Har bestämt mig för att försöka med fem-kilos på stången någon gång…
    Mage med klassiska övningar gör ingen överraskad och inte heller mig.

    Väl mött på gymmet!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedbacken!
      Till de som inte känner till det så kör jag och Anette ungefär samma pass på gymmet så jag blev nyfiken på vad hon ansåg om 83:an, därav denna feedback.

      Jag känner igen det där med knäproblem. Jag har själv haft problem på hedenhös och jag är forfarande rädd för att gå för djupt eller lägga på för mycket men jag försöker bryta det mönstret nu. Hoppas att det löser sig för dig med!

      Musiken ska inte underskattas! Vem vill nöta bänkpress till dansband?
      Viktigast för mig är att ha rätt tryck till bänkpressen och biceps. Stronger är en riktigt bra låt men den kanske bästa bicepslåten för mig är nog Pink - Raise your glass. Även Loud är bra. Vad tycker du/ni?

      Vad är roligast för mig? Måste säga Biceps, rygg om det är frivändningar samt axlarna. Vad är störst plåga? Utfall...

      Tack för att du skrev. Snart är det dags igen!

      Ps. Lena, vad tycker du? (Lena kör tungt och starkt på benen bla).

      Radera
    2. Jag har bara kört 83:an en gång rakt igenom. Det kändes segt, lite tråkigt och utan riktig styrka. Men å andra sidan brukar det alltid kännas ovant och lite annorlunda när det är nytt program. Benlåten gillade jag inte. Kändes för ryckig. Bröstlåten var ett bottennapp musikaliskt. Fick inte in någon bra rytm och saknade "styrkekänslan" om ni förstår vad jag menar. Andra halvan av passet med biceps triceps, ben och axlar kändes något bättre. Får se om Michaela kör 83:an imorgon, det brukar ju ta några gånger innan man lärt sig programmet och vet vilka av låtarna/övningarna som sitter bra och ger en utveckling frammåt/lena

      Radera
  4. Nu har jag kört 83:an en gång till och kan konstatera att det har stor betydelse vem som leder passet. Med Michaela vid rodret var det lätt att hänga med. Kan dock konstatera att jag fortfarande inte gillar bröstlåten denna gång. Musiken lyfter inte alls och ger inget tempo och tryck till rörelserna. Däremot gillar jag axellåten. Med macrays blir det bra tryck. Kul att kunna köra på med vikt och ändå känna att man orkar. Även maglåten tycker jag är riktigt bra. Sista sidoplankan tar ordentligt om du höjer höften och gör den i långsamt tempo. Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att instruktören kan göra stor skillnad håller jag med om. Jag vill inte hänga ut någon men när flera personer på kort tid säger att de "bangar" ett visst pass pga instruktören så är något fel.

      Håller me dig när det gäller musiken. Den är generellt inte speciellt bra och medryckande. Bröstlåten kräver en bra låt helt klart.

      Gillar macrays men måste prova tyngre hantlar nästa gång :)

      Man vill ju inte låta bitter... jag tycker att 83:an är helt okej men det är inte den bästa releasen jag har kört.

      Man måste inse en annan sak... även om musiken är lite lam och det inte är favoritinstruktören så är det upp till oss att ändå kämpa som tusan så låt oss göra det och låt oss sporra varandra till nya stordåd :)

      Radera
  5. Självklart, antar utmaningen/lena

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Nu har vi äntligen bytt release på vårt gym. Det skedde i lördags när jag var på resande fot, så jag fick köra igår istället:)

    Detta är min tredje BP-release, så jag har ju inte jättemycket vana vid releasebyte. Min första reflektion är att trots att jag är rätt van (kör BP ett par gånger i veckan sommarhalvåret) så var jag tvungen att backa på vikterna (utom benen och biceps) trots att det nästan är samma rörelser. Det är konstigt..

    Jag tycker summer of 69 var tråkig som låt, men rätt bra rörelser. Vilken utmaning med så många låga pump mot slutet, de satt som en smäck :)
    Bröstlåten bara matade på och jag hade 1-2kg för mycket på stången så jag var lätt matt mot slutet...
    Rygglåten gillade jag, både rörelsekombinationerna och låten.
    Under triceps hade jag för mycket på stången igen, det var roligt med pullover, den var jobbig :) Sen den lite längre sessionen med lös viktplatta var utmanande. Hmm, kanske inte behöver ha 5kg där :o
    Biceps, inte så stor skillnad, men det är bra att det finns chans till återhämting så man kan lägga på lite extra!
    Vad gäller utfall är jag så glad över att upphoppen är kvar! De har verkligen gjort nytta på mitt löpsteg.
    Mmmm, McRays! Som jag har saknat er, men det gick inte riktigt att ha samma vikt som förra gången jag körde dem, fast jag försökte, hahahha!
    Maglåten var ovanligt rolig, lite klurigt med sidoplankan som skulle tyndförskjutas.

    Allsomallt, helt ok pass som säkert blir roligare med tiden. Min favoritinstruktör har lovat att hon kommer att byta ut Bryan Adams så snart hon får :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du
      Det är helt okej att känna sig lite rostig när man har varit borta ett tag. Du kommer snart in i matchen igen! :-)

      Summer of 69 är det många som inte gillar. Hör liknande kommentarer från andra och jag håller själv med.

      Håller även med om de många låga knäböjen. Det är en bra avslutning och en jobbig sådan om man har rätt mängd vikt på stången.

      Biceps... en av mina absoluta favoriter och även där håller jag med. Jag kör 5:orna och 2,5:orna från början och lägger på 1.25:orna vid sista vilan. Jag är dock sugen på att antingen köra med dessa hela låten eller alternativt lägga på 2,5:or vid sista vilan. Vi får se...

      Vi gillar samma saker! Tycker också att det är bra att upphoppen är kvar och McRays.. mmmm... men det var jobbigare med Pec decks var jobbigare tycker jag.

      83:an har växt på mig men låtarna är kanske inte de bästa...

      Keep in touch!

      Radera