onsdag 14 mars 2012

Bodypump 81 - jag svarar på era frågor samt teknikstips!

Bodypump 81
När jag publicerade min blogg Bodypump 81 är här - första intrycket! så ökade antalet sidvisningar med 300% på en dag. Det bevisade det jag redan misstänkte, att det inte bara är jag som älskar Bodypump.

Det kom även ett antal kommentarer och frågor från personer som hade läst artikeln, något som var otroligt roligt. Det är ju halva grejen för mig så känner ni för att ställa frågor eller har egna åsikter om träning, tveka inte... skriv!

Jag kommer att skriva ett antal artiklar om Bodypump i och med att det finns en hel del att skriva. Den här gången kommer jag att blanda svar på frågor från er och lägger även ut några egna tekniktips. Jag har dock förhoppningar om att ni kommer att få läsa några tekniktips från några riktiga experter.

Insändarfrågor - något förkortade:
Nina:  Ska testa det nya programmet imorgon. Är lite besviken när jag ser att det är så pass likt 80:an för jag tycker att den var väldigt tuff. Orkade liksom inte öka vikterna riktigt. Macrays känner jag igen. Var det då man lyfter upp ena armen åt sidan och andra rakt fram - växlande?   

Svar: 
Hej Nina. Visst, 81:an liknar 80:an ingen snack om det men det finns ändå skillnader. 80:an var kanske den tuffaste releasen hittills. Var försiktig första gången och öka sedan är mitt tips. Du har rätt om Macrays(stavningen är lite osäker). De brukar ju jämföra det med att skjuta pilbåge ;-)

Anonym: Hej! Googlade som ovan "bodypump 81" och hamnade här. Vilken härlig blogg du har! Ska garanterat börja kika in här. Ska strax iväg och köra 80:an för sista gången och verkligen pressa ur de sista krafterna för att ladda om för 81:an. Vilken är din absoluta favoritlåt av alla koreografier som varit?

Svar: Svårt, men spontant så gillar jag Raise you glass med PINK från Bodypump 78. En grymt bra Bicepslåt.

AnonymEftersom du går på så många pass och så ofta är det intressant att läsa dina synpunkter på passen. Bra tips det där att säga till instruktören att rätta ens teknik. Det är ju klockrent för att bli bättre och starkare! Tar man det på rätt sätt är det ju bara positivt att få kritik. Men vad gör man om träningslusten tryter? Du verkar inte ha det problemet, men kanske har något bra tips på hur man gör för att det ska kännas roligt att gå till gymmet varje gång? Att sporra sig själv med tävlingar, typ löparlopp etc funkar inte för mig. 

Svar: Till att börja med så brukar en bra Gruppträningsinstruktör ofta ha bra koll på utövarna. Gör du fel så kommer du att märka att instruktören är där och rättar till ditt fel. Vad gör man om träningslusten tryter? Till att börja med så hamnar vi alla i svackor någon gång. Mitt tips är att försöka variera din träning och kanske våga prova på något helt nytt? Jag utövar tex Sh'bam och var riktigt usel på det i början men nu är jag riktigt nöjd med mig själv. Det är dessutom riktigt kul!

Anslutningsvis, några få tekniktips:
Macrays - lyft aldrig hantlarna över axelhöjd för då tar skuldrorna över istället för axlarna.
Frivändningarna - Dra upp stången nära kroppen och använd benen aktivt i vändmomenten! Liten knäböj och full kraft uppåt. Använder du inte benen för att orka pressa uppåt så behöver du lägga på mera vikt!
Bänkpress - ha ett brett grepp på stången för att inte koppla in axlarna för mycket! Skivstången ska inte vända mot bröstkorgen. Minst en näve ifrån ska du vända!

Slut för den här gången men fortsätt gärna skicka kommentarer i artiklarna eller via E-post. Lycka till med träningen !



16 kommentarer:

  1. Hej igen! Nu har jag kört 81:an några gånger och vet vart jag ska sänka och öka.

    Jag har en liten fundering som du kanske kan svara på. Instruktörerna hos oss brukar uppmana oss att köra tungt på benen, att öka tredubbelt.
    Sist jag var på bodypumpen så körde jag istället mycket lättare på ben eftersom jag kände att jag inte orkade köra tungt och det resulterade i träningsvärk! Det låter ju som att det är bättre för mig att köra lite lättare än jag gjort innan inte sant?

    Mvh Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Nina!
      Det här är lite klurigt. Benen kommer ju direkt efter uppvärmningen och instruktören brukar säga att man minst ska dubbla eller lite till. Korrekt uppfattat.

      Jag har själv alltid varit lite feg när det gäller ben pga tidigare knäproblem men har ökat och det är riktigt jobbig med knäböjen. I mitt fall är det dock helt rätt då mina ben är svagare än överkroppen.

      Problemet är att jag inte vet hur din situation ser ut. Körde du för tungt så kan det ju innebära att du inte gick ner tillräckligt i knäböjen men när du lättade på vikten så utförde du övningen korrekt och det gav faktiskt din träningsvärk då övningen blev effektivare för just dig. Har tyvärr inget bättre svar...

      Min grundtips är dock att kroppen ganska snabbt blir van vid belastningen och känner du ingen träningsvärk så bör du öka några kilo... du kan ju göra det i små steg.

      Hoppas att du blev lite klokare... skicka gärna in flera frågor och funderingar!

      Radera
  2. Tack för svaret. Jag kör nog lättare ett par gånger och ökar lite i taget :) Att axelpasset blev tyngre/jobbigare löste jag med att ha två par hantlar i olika tyngder o växla mellan.

    Kan jag låna din tracklist för bodypump 81 och göra min egen utvärdering?

    /Nina

    SvaraRadera
  3. Hej. Det låter som ett bra upplägg. Lite lättare och när du är bekväm med den viktenså kan du öka i små steg. Bra där med olika hantlar. Ligger man mitt i mellan två nivåer och har än sämre dag så tar man de lättare och har du en kanondag så tar du de tyngre. Spotifylistan är till för att följa... klicka via länken och prenumerera/följ :-)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har kört Body Pump ett par gånger nu och tycker att bänkpressen för bröst tar mer på axlarna än på bröstet. Jag håller ett brett grepp, tar stången ner en bit ovanför bröstkorgen på övningen och går inte längre ner med armarna än till bänkens överkant. Trots detta känns övningen lite mer i axlarna. Har du någon teori om vad jag kan göra för fel?

    / Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia. Det här är kanske det vanligaste problemet om du frågar mig. Jag känner själv av i M. Deltoideus vid bänkpress, dvs främre axeln och det är INTE fel MEN det gäller att koppla bort axeln så mycket som möjligt. Din beskrivning är helt korrekt så jag har inga invändningar där. Ett brett grepp för att lättare koppla in bröstet istället för axlarna samt vända en bit från bröstkorgen. Någon som man dock ska försöka göra är att Hålla bak axlarna och skapa ett "nyp" mellan skulderbladen så att det är bröstmuskeln som stöter upp skivstången. Hoppas att mitt svar ger dig någon form av ledtråd. En liknelse kan vara när vi gör frivändningarna i Bodypump 81. Har man för lite vikt så struntar många i att använda benen och använder bara armarna rakt upp. Förstår du? Du kanske ska prova att lägga på något kilo...

      Radera
    2. Hej Chrille!

      Tack för ditt svar!
      Ja, det är precis där i främre axeln som jag känner det mest. Jag ska försöka att hålla bak axlarna ännu mer nästa gång. Kanske är det så att eftersom mina axlar är lite framåt rent naturligt, så blir det också svårare för mig att få till den övningen helt korrekt trots att jag försöker tänka på att skapa det där "nypet" mellan skulderbladen?

      Jag la på mer vikt på bröstövningen igår än vad jag haft innan, och det gick kanske lite lättare än förut, men fortfarande kändes det mest i axlarna.

      Jag kände också att jag kan lägga på mer vikt på den övningen med frivändningarna. Använde benen, men det var inte tillräckligt tungt och kändes för lätt. :)

      Radera
    3. Bra där... gör ett försök så får vi se. Det är viktigt att försöka få den där känslan mellan skulderbladen.

      Jag älskar momentet med frivändingarna. KAN vara min favoritbit i Bodypump 81. Man kan ha rejält tungt om man använder benen på ett bra sätt men var försiktig ioma det är lite hattigt, framförallt när man kör 4 i rad innan man kör trippelrodd.

      För mig är det en svår balansgång för jag kan öka rejält på frivändningarna men den breda rodden kan då bli lite jobbig...

      Hur är det för dig?

      Radera
    4. Ja, precis. Jag ska försöka tänka ännu mer på det nästa gång jag kör passet så får vi se hur det går.

      Ja, jag tycker också jättemycket om frivändningarna! Gillar bicepsövningarna också, fastän de är hur jobbiga som helst. Likadant med axelövningarna. Då känner man att man lever, alltså.

      När jag tränade Body Pump igår så kände jag att vikten var för lätt på det med frivändningarna, så jag ska prova att höja så får vi se hur det går. Hoppas att det funkar.

      / Sofia

      Radera
    5. Känns det som att du kan öka så är det säkert så... man känner sin kropp ganska bra ;-)

      Gillar också biceps och älskar axelövningarna på slutet. Kul att krama ur det sista så att säga.

      Ge gärna feedback på hur det går...

      Radera
    6. Hej igen!

      Jag har ökat vikten på frivändningarna och det känns mycket bättre nu! Den vikt jag hade förut var för lätt.

      Jag har även försökt tänka på det som du skrev på bänkpressen och jag tycker det fungerar lite, lite bättre. I dag kändes det mest i axlarna igen, dock. Frågade instruktören efteråt och hon gav mig tipset att sikta mot revbenen med stången, ta ihop skulderbladen, precis som du sa, men även att ta fram armbågarna! Där tror jag att mitt fel ligger, att jag inte tar fram armbågarna tillräckligt och då får axlarna det tyngsta. Hon sa också att ibland kan man behöva lägga på ännu mer vikt för då tvingas bröstet att ta det, och inte axlarna. Vad tror du om det?

      Man lär sig något nytt varje gång tycker jag. :) Därför är det bra att ha lite olika tränare ibland.

      Radera
    7. Bra att du ökade på frivändningarna. Som vi pratade om tidigare så är man stark där och kan ha rejält tungt om man använder benen rätt! Frivändningarna är grymt roliga!

      Det finns ett gammalt trick om man vill få bra kontakt när man kör bänkpress. Rulla en handduk och lägg den på längden på brädan/bänken så att övre delen av ryggen mellan skuldrorna ej får kontakt med underlaget. Kanske värt att prova?

      Jag brukar ju förespråka att man ska lägga på vikt men det finns de som kör vanlig stryketräning som kör lätt just för att få bra kontakt. Det finns så många olika teorier... jag lutar dock fortfarande åt att man ska ha lite tyngre...

      Du kan väl testa lite och återkom med resultatet :-)

      Radera
    8. Aha! På vilket sätt skulle det vara lättare/bättre att skuldrorna inte får kontakt med underlaget?

      Ja, okej. Jag vågar inte riktigt lägga på mer för att jag är rädd att skada axlarna då...men det kanske är bättre att lägga på mer? Som det är nu har jag 7 kg, men vet inte vad som är bra vikt för just mig på den övningen?

      Radera
    9. Nej, skuldrorna ska ha kontakt med underlaget men inte delen mellan skuldrorna i mitten. Ligger den rullade handduken på längden så kan du inte ha den övre delen av ryggen platt mot brädan. Det blir som en böj... eller rundning, hänger du med?

      Öka inte på mera nu... du har ju redan ökat eller hur? Ökar man så ska man vänta ca 4 veckor innan nästa ökning.

      Hur många kg man har på är ju helt individuellt så du vet bäst själv vad som är lämpligt. :-)

      Radera
    10. Hm, ja, jag tror det.

      Nej, jag ska inte öka mer nu, utan bara försöka att tänka på det du har gett mig tips om och det instruktören sa igår, så får vi se. Nästa BP-pass jag kör är på fredag, så får se hur det går då. :)

      Ju fler gånger man tränar med samma vikt, ju mer bygger man väl upp styrkan och musklerna?

      Radera
    11. Du har ju ökat precis så just nu känner dina muskler av en ökad belastning vilket ger bättre träning för dina muskler än tidigare, så långt är det rätt.

      Men... om x antal veckor så är du och dina muskler vana vid nuvarande belastning och du bör/måste därför lägga på något kilo för att ge musklerna nya utmaningar!

      Det räcker med små ökningar!
      Jag ökar till normalt bara med 1 kg på varje sida av stången, det räcker!

      Radera