onsdag 14 mars 2012

Bodypump 81 - jag svarar på era frågor samt teknikstips!

Bodypump 81
När jag publicerade min blogg Bodypump 81 är här - första intrycket! så ökade antalet sidvisningar med 300% på en dag. Det bevisade det jag redan misstänkte, att det inte bara är jag som älskar Bodypump.

Det kom även ett antal kommentarer och frågor från personer som hade läst artikeln, något som var otroligt roligt. Det är ju halva grejen för mig så känner ni för att ställa frågor eller har egna åsikter om träning, tveka inte... skriv!

Jag kommer att skriva ett antal artiklar om Bodypump i och med att det finns en hel del att skriva. Den här gången kommer jag att blanda svar på frågor från er och lägger även ut några egna tekniktips. Jag har dock förhoppningar om att ni kommer att få läsa några tekniktips från några riktiga experter.

Insändarfrågor - något förkortade:
Nina:  Ska testa det nya programmet imorgon. Är lite besviken när jag ser att det är så pass likt 80:an för jag tycker att den var väldigt tuff. Orkade liksom inte öka vikterna riktigt. Macrays känner jag igen. Var det då man lyfter upp ena armen åt sidan och andra rakt fram - växlande?   

Svar: 
Hej Nina. Visst, 81:an liknar 80:an ingen snack om det men det finns ändå skillnader. 80:an var kanske den tuffaste releasen hittills. Var försiktig första gången och öka sedan är mitt tips. Du har rätt om Macrays(stavningen är lite osäker). De brukar ju jämföra det med att skjuta pilbåge ;-)

Anonym: Hej! Googlade som ovan "bodypump 81" och hamnade här. Vilken härlig blogg du har! Ska garanterat börja kika in här. Ska strax iväg och köra 80:an för sista gången och verkligen pressa ur de sista krafterna för att ladda om för 81:an. Vilken är din absoluta favoritlåt av alla koreografier som varit?

Svar: Svårt, men spontant så gillar jag Raise you glass med PINK från Bodypump 78. En grymt bra Bicepslåt.

AnonymEftersom du går på så många pass och så ofta är det intressant att läsa dina synpunkter på passen. Bra tips det där att säga till instruktören att rätta ens teknik. Det är ju klockrent för att bli bättre och starkare! Tar man det på rätt sätt är det ju bara positivt att få kritik. Men vad gör man om träningslusten tryter? Du verkar inte ha det problemet, men kanske har något bra tips på hur man gör för att det ska kännas roligt att gå till gymmet varje gång? Att sporra sig själv med tävlingar, typ löparlopp etc funkar inte för mig. 

Svar: Till att börja med så brukar en bra Gruppträningsinstruktör ofta ha bra koll på utövarna. Gör du fel så kommer du att märka att instruktören är där och rättar till ditt fel. Vad gör man om träningslusten tryter? Till att börja med så hamnar vi alla i svackor någon gång. Mitt tips är att försöka variera din träning och kanske våga prova på något helt nytt? Jag utövar tex Sh'bam och var riktigt usel på det i början men nu är jag riktigt nöjd med mig själv. Det är dessutom riktigt kul!

Anslutningsvis, några få tekniktips:
Macrays - lyft aldrig hantlarna över axelhöjd för då tar skuldrorna över istället för axlarna.
Frivändningarna - Dra upp stången nära kroppen och använd benen aktivt i vändmomenten! Liten knäböj och full kraft uppåt. Använder du inte benen för att orka pressa uppåt så behöver du lägga på mera vikt!
Bänkpress - ha ett brett grepp på stången för att inte koppla in axlarna för mycket! Skivstången ska inte vända mot bröstkorgen. Minst en näve ifrån ska du vända!

Slut för den här gången men fortsätt gärna skicka kommentarer i artiklarna eller via E-post. Lycka till med träningen !