torsdag 1 mars 2012

Bodypump 81 är här - första intrycket !

Bodypump 81
Jag hade mycket höga förväntningar på Bodypump 81 och anledningen till det var instruktörernas första intryck efter deras utbildning. Både Camilla och Micaela var tända på den nya releasen.

Samtidigt så läste jag några oroande inlägg från LesMills Community. Det fanns en del personer som var besvikna och tyckte att det var en Release 80.5.

Men vad säger man? Smaken är som baken så det var bara att testa själv och här kommer mina tankar och funderingar. Vad var bra? Vad var dåligt om något? Är 81:an jobbigare eller lättare än 80:an?

Upplägget ser ut så här:
1. Uppvärmning - I princip enligt tidigare. Knäböj, utfall, biceps, drag till hakan mm.
2. Ben/säte - Precis som 80:an så pratar vi knäböj med stång.
3. Bröst - Klassisk bänkpress. Ner på rygg med skivstången och nöt på.
4. Rygg - En favorit. Liknande upplägg men lite annorlunda kombinationer. Stående rodd, smala och breda samt Frivändningar. Lägg på ordentligt här! Det får inte vara för lite vikt på stången!
5. Triceps - Största skillnaden. Inga Tricepsarmhävningar, enbart skivstång på brädan. Lättare än 80:an öka med något kilo !
6. Biceps - Ännu en favorit. Mindre vila(ingen) men liknar 80:an. Snabbt upp, långsamt ner. Snabba, hela curls mm. Jag kunde slänga på 2 kilo.
7. Utfall(Ben/säte mm) - Min Nemesis. Samma upplägg som 80:an! Vi börjar med knäböj och kör sedan en mängd dynamiska utfall.
8. Axlar - Min favorit ! Nytt är att vi åter får se Macrays. Armhävningar och militärpresserar är som vanligt på schemat samt axlarnas baksida med hantlar.
9. Mage - En variation av uppsittningar samt plankan. Gillar nya plankan på raka armar där man drar in benet och för höger knä mot vänster armbåge och tvärtom.
10. Nedvarvning/stretch.

Väldigt kort om musiken... Inte lika bra som 80:an. Saknar låtar som ger en kick !

BODYPUMP 81

Track 1: You Make Me Feel (Cobra Starship feat Sabi)
Track 2: Higher Ground (Jagged Eagle)
Track 3: Loud (Stan Walker)
Track 4: Ravers Fantasy (Manox remix - Manian)
Track 5: Domino (Miss Daise)
Track 6: I Own You (Shinedown)
Track 7: San Francisco (Remix 11 - Fine Tune)
Track 8: Blood Is Pumping (Blade X)
Track 9: Mr Saxobeat (Alexandra Stan)
Track 10: Best Thing I Never Had (Beyoncé)

Alternativa låtar:
Track 6: Dynamite (Remix IX - Studio 88 feat Juno Mars)
Track 10: Breaking Inside (Shinedown feat. Lzzy Hale of Halestorm)





Vill du veta mer?
LesMills - Bodypump 81
SATS - Bodypump

8 kommentarer:

  1. Googlade "bodypump 81" och kom till din sida. Ska testa det nya programmet imorgon. Är lite besviken när jag ser att det är så pass likt 80:an för jag tycker att den var väldigt tuff. Orkade liksom inte öka vikterna riktigt. Macrays känner jag igen. Var det då man lyfter upp ena armen åt sidan och andra rakt fram - växlande?

    /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina. Kul att du hittade hit. Väldigt många har hittat hit de senaste dagarna genom att söka på just Bodypump 81. Visst, 81:an liknar 80:an ingen snack om det men det finns ändå skillnader. 80:an var kanske den tuffaste releasen fram till nu och jag kan hålla med. Jag fick dra av några kilo på vissa övningar. 81:an har färre(inga pauser) men upplägget gör att man ändå orkar öka igen. Jag ökade på biceps, triceps, bröst, ben och rygg! Var försiktig första gången och öka sedan är mitt tips. Du har rätt om Macrays(stavningen är lite osäker). De brukar ju jämföra det med att skjuta pilbåge ;-)

      Radera
    2. Tack för ditt svar :-) testade 81 i fredags. Väldigt snartlikt program ja, men jag får nog minska på axlarna.. fullt ös där :-) Är något besviken på några låtar, men jag tror att efter några pass så har man en skön assoiciation till dom så gillar man dom bättre. Såg att du gillade Pinks låt att träna till. Samma här!

      /Nina

      Radera
    3. Hej igen! Håller med om att musiken är sämre men gillar Loud(triceps) samt San Francisco(utfall). Jag älskar axelövningarna både på 80:an & 81:an. Kul att de kommer på slutet så att man verkligen får kämpa! :-)

      Radera
  2. Hej! Googlade som ovan "bodypump 81" och hamnade här. Vilken härlig blogg du har! Ska garanterat börja kika in här. Ska strax iväg och köra 80:an för sista gången och verkligen pressa ur de sista krafterna för att ladda om för 81:an.

    Vilken är din absoluta favoritlåt av alla koreografier som varit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för att du gillar bloggen. Kom gärna tillbaka! Vad vill du/ni att jag skriver om? Tipsa gärna!
      Hm, bästa låten??? Svårt, men spontant så gillar jag Raise you glass med PINK från Bodypump 78.

      Radera
    2. Så som du skriver är kul att följa :-)

      Har kört 81an nu.. Håller med om att det känns som 80,5 eller liknande och jag ve inte riktigt vad jag tyckte.. Men jag måste ge det några fler gånger och komma ur den där boxen som man befinner sig i de första passen av en ny release innan jag ger den något betyg!

      Radera
  3. Det låter klokt att ge den några chanser! Efter ett tag upptäcker man saker man trots allt gillar mer i den nya Releasen. Jag gillar tex plankan på slutet där man för höger knä mot vänster armbåge och tvärtom. Bra Release om man vill lägga på mera vikt också. Prova!

    SvaraRadera